Lørdag aften var alle pinger i animationsbranchen i USA samlet til den 45. Annie Awards i Los Angeles. Disney, Pixar, Dreamworks og andre store amerikanske og internationale virksomheder, der udgør toppen i verdens animationsbranche, var samlet til deres branches Oscar. Det var danske Claus Toksvig Kjær fra den danske virksomhed Nørlum også.

»Denne pris er den tredjevigtigste pris for os i animationsbranchen,« siger danske Claus Toksvig Kjær og nævner Oscar og Golden Globe priserne som de to vigtigste.

»Den er meget vigtig, fordi det er vores egen branche, der vurderer vores film – dvs. professionelle, der virkelig ved, hvad de taler om.«

Ceremonien startede med en reception uden for Royce Hall på UCLA campus i bydelen Westwood, mens den varme californiske sol steg ned i horisonten. Mange af de kreative deltagere, som var nominerede indenfor forskellige discipliner inden for animation som f.eks. storyboard og karakterudvikling, var meget farverigt klædt på.

»Man kan se på deres kreative påklædning, at de skiller sig ud fra mængden. Det er folk, der skal være nytænkende og fantasifulde indenfor deres erhverv, hvor de får frit løb rent kreativt, og det smitter også af på deres personlighed.«

Executive producer på 'The Lego Movie Sequel', Jinko Gotoh, sørgede desuden for, at Claus Toksvig Kjær blev udstyret med en Time’s Up nål, så han også kunne vise sin støtte til den ny kvindebevægelse, der arbejder mod sexchikane og krænkelser på arbejdspladsen samt ligeløn.

»Det er vigtigt, at vi alle bakker op om bevægelsen lige nu, for ellers bliver det hurtigt en gammel nyhed, og hvem kan ikke gå ind for ligestilling på arbejdsmarkedet?«

Blandt pingerne
Claus Toksvig Kjær hører også til blandt pingerne i animationsbranchen, og inden selve ceremonien, der blev afholdt i Royce Hall, sludrede han med topfolk inden for branchen. Blandt andet med Lee Unkrich, der instruerede Pixar/Disney-filmen 'Coco' og som vandt hele 13 Annie Awards.

»Man møder alle topfolk i animationsbranchen her,” pointerer Claus Toksvig Kjær. ”Der findes ganske enkelt ikke bedre networking-muligheder end her. Det er det ypperste, man kan forestille sig.«

Claus Toksvig Kjær er medlem af ASIFA-Hollywood, der afholder Annie Awards, og er blandt dem, der stemmer. Men han har kun fået denne ære, fordi han har bevist sin position indenfor branchen. Han var selv nomineret til 7 Annie Awards i 2015 for filmen

'Song of the Sea', hvor Nørlum samarbejdede med Cartoon Saloon fra Irland. Filmen var også Oscarnomineret. I 2016 var han igen nomineret til en Annie Award for 'Long Way North'.

»Når Nørlum er nomineret til branchens toppris, bliver virksomheden i den grad promoveret, for det fungerer som et udstillingsvindue og et kvalitetsstempel for os. Desuden hædrer man næsten alle arbejdsopgaver på en animationsfilm, og det er vigtigt for en virksomhed at alle led hædres, for det skaber en bedre team work ånd.«

Historisk aftale med Disney
Claus Toksvig Kjær ejer den danske animationsvirksom Nørlum sammen med Frederik Villumsen og Jerrica Cleland. Deres virksomhed er blevet et kendt navn på den internationale animationsscene. De har blandt andet lavet en historisk forretningsaftale med giganten Disney.

»Jeg glæder mig meget over at vi samarbejder med Disney,« siger Claus Toksvig Kjær, der dog ikke kan afsløre præcist, hvad Nørlum laver for Disney, fordi det er tophemmeligt.

»Der er jo ingen større inden for animationsbranchen – og filmbranchen som sådan – så det er en stor ære for alle os på Nørlum.«

Nørlum, der ligger i Viborg og har en afdeling i København, blev stiftet i 2010, og i 2016 blev Jerrica Cleland medejer blandt andet med henblik på at gøre Nørlum interessant på den internationale animationsscene. Hun kunne bidrage med et mere internationalt perspektiv.

»Jerrica har stor erfaring med kæmpeprojekter,” siger Claus Toksvig Kjær om Nørlums udenlandske medejer. ”Hun har blandt andet arbejdet på Pixars ”Toy Story 2” og ”Finding Nemo”, og dermed får vi en masse know how i forbindelse med hvordan en stor virksomhed som Pixar arbejder med film.«

Nørlum er en ambitiøs animationsvirksomhed, der vokser for hvert nyt projekt, og Claus Toksvig Kjær er ikke i tvivl om, at de vil fortsætte med at videreudvikle sig og gøre sig mere synlige på den internationale scene.

»Det har ikke betydet så meget for mig, om vi var store eller ej,” konkluderer Claus Toksvig Kjær. ”Det er vigtigt for os, at vi er stolte af vores projekter og at vi skiller os ud fra mængden rent kreativt og fortæller gode historier, som ikke alene har fokus på det kommercielle, men som har en kunstnerisk værdi.«