Lyt til artiklen

Charlotte Sieling er på rekordtid slået igennem som succesfuld instruktør på en række populære amerikanske serier.

Charlotte Sieling bliver helt forpustet ved tanken om, hvad hun har produceret i det sidste halvandet år.

Onsdag aften viste DR hendes afsnit af den prisbelønnede amerikanske thriller-serie ’Homeland’, og det er kun ét af i alt ni afsnit i otte forskellige højtprofilerede amerikanske drama-serier, som den 54-årige instruktør har stået bag. Indenfor det sidste halvandet år.

En helt usædvanlig rekord, der bliver svær at matche for nogen anden dansk instruktør. Endsige for Charlotte Sieling selv, der var træt helt ind i knoglerne, da hun returnerede til Danmark fornylig.

- Efter ’Wayward Pines’ kom jeg hjem og sov i tre uger. Jeg er blevet en anden person, smiler hun, da BT taler med hende.

’Wayward Pines’ er den seneste serie i rækken, der indledtes med den amerikanske version af DR-serien ’Broen’, der blev til ’The Bridge’.

Den blev samtidig Sielings adgangsbillet til det vildt ekspanderende seriemarked i USA, der har sat nye standarder for fiktion på både film og tv de seneste syv-otte år.

Men det hele begyndte i Danmark for Charlotte Sieling, der også er indehaver af en usædvanlig dansk serierekord.

Fra 2000 har hun instrueret mere end 25 afsnit af DRs succesfulde dramaserier. Fra ’Rejseholdet’ over ’Krøniken’ til ’Forbrydelsen’, ’Broen’ og ’Borgen’.

Fundamentet fra DR-Drama

- Mens jeg var væk, fik jeg faktisk en Robert for ’Borgen’. For åbningen af tredje sæson. Den var jeg meget glad for. Men jeg kunne ikke hente den selv, for jeg sad et sted i USA og kiggede ind i en monitor og råbte ’action!’, siger Charlotte Sieling, der mener, at fundamentet for hendes amerikanske succes ligger i DRs dramaafdeling:

- Jeg har produceret konstant i 14 år for Danmarks Radio. Som instruktør. Og der har jeg arbejdet sammen med de bedste i landet. Jeg er oprindeligt uddannet som skuespiller, uddannede mig så til manusforfatter, og har instrueret en masse reklamefilm.

Vokset sammen med fotograf

- Gennem tiden er jeg nærmest vokset sammen med min fantastiske fotograf Jørgen Johansson, og Rasmus Vedbæk, når Jørgen ikke var der. Og de har lært mig alt det, jeg ikke vidste om framing, kameralinser og den slags, som jeg ikke anede en brik om fra begyndelsen, fortæller Sieling, der først tilskriver det held, at hun er blevet så efterspurgt i USA nu, at hun har måttet sige nej til en række tilbud om mere episode-drama i USA.

Man kan vel ikke være heldig ni gange i træk?

- Okay, det betyder vel også noget, at hovedspillerne i ’Homeland’ siger til producenten, at de godt vil have mig tilbage og instruere flere afsnit, og at der aldrig er ballade, og man holder planen. Så ringer de igen. Den er jo ikke længere, siger Charlotte Sieling, der fik en flyvende start med ’The Bridge’, hvor hun sparede producenterne for 70.000 dollar om dagen i otte dage.

- Det var de ret overraskede over. Og ret glade for, griner Charlotte Sieling, der følte, at hun blev kastet ud på meget dybt vand første gang i USA:

- Jeg har altid været en del af et team, og her var jeg helt alene. Man møder først fotografen den morgen, hvor optagelserne indledes. Og alt hvad der hedder skudplaner, er bare dit helt eget ansvar, så jeg er blevet kastet ud et sted, hvor jeg ikke anede, om jeg kunne magte det. Men når man er helt alene i verden, så finder man ud af, hvad man kan, og ikke mindst hvad man er lavet af. Uden at have prøvet det, så tror jeg bedst det kan sammenlignes med at være i militæret, ler Charlotte Sieling.

- Episode-tv er en maskine, men for mig er den ikke farlig, for jeg har produceret så enormt meget, så jeg har kunnet trække på min erfaring til at skabe den vision, jeg gerne ville lave. Og så har jeg en meget klar mening om, hvad jeg vil, siger Sieling, der blandt andet arbejdede sammen med stjerner som Juliette Lewis og ikke mindst Matt Dillon på ’Wayward Pine’, der endnu ikke har haft premiere.

Dillon har ry for at være vanskelig at arbejde sammen med. Men Charlotte Sieling mener, det skyldes hans særlige talent, som hun sammenligner med den danske skuespiller Kim Bodnias:

- Matt Dillon er lidt som Kim Bodnia. Han har en klokkeren geigertæller indeni. Derfor skal man lytte efter alt, hvad Bodnia siger, når du arbejder sammen med ham. Det kan godt være, at du ikke skal gøre det, han siger. Men alt, hvad han siger, kommer fra det mest sande sted i hele verden, for det er det, deres talent ligger indeni.

Mads Mikkelsens tempo

- Mads Mikkelsen har det samme. Hvilket jeg oplevede på ’Rejseholdet’. Jeg lavede nogle scener bare efter det tempo, Mads gik i. Den slags særlig dygtige skuespillere ved det måske ikke engang selv. Men de har en særlig rytme og en særlig forståelse. Og sådan er det også med Matt Dillon. Han kan altid mærke, hvis der er noget, der skurrer, og noget, der er lidt cheasy, eller noget han ikke kan sige, så det fungerer rigtigt, siger Charlotte Sieling, der stort set ikke sov i de fire sidste forberedelsesdage op til ’Wayward Pines’, fordi Matt Dillon ville mødes hver dag efter normal arbejdstid for at få manuskriptet til den første episode på plads. Og diskutere til klokken fire om morgenen.

- Så jeg blev den, han kunne stole på, men også den, der fik alle hans frustrationer. Vi snakkede om både sex og humor, så det også kunne blive en del af rollen, så det ikke blev så stift.

- Selvom han er meget belæst, så er han ikke intellektuel. Han er ikke oppe i hjernen, men mere dyrisk og drevet af drifterne i forhold til skuespillet. Det er jeg vild med. Den type skuespillere er sådan nogle åndende monstre, der bare kan mærke tingene.

Egen spillefilm

- Og historien med Matt Dillon er, at vi lavede en times tv-drama på fire dages forberedelse og otte dages optagelse. Og så var jeg ude af røret igen. Det er jo helt sindssygt. Når man endelig får lært alle at kende, så tager man hjem igen, siger den danske instruktør, der indtil videre har sagt stop for flere amerikanske serier for at hellige sig sin egen spillefilm, som hun har gået rundt om i fem år.

- Det er et drama om en mandlig kunstner i København. Han er ’King of the world’ i kunstverdenen, og så pludselig dukker hans 20-årige søn op, som han aldrig har kendt. Og så tror jeg nok lige, at der sker noget. Jeg har skrevet hovedrollen med Stellan Skarsgård i tankerne, og han har sagt, at han gerne vil spille den. Men nu må vi se, hvad der sker. Jeg mangler en gennemskrivning og noget finansiering, så skulle den gerne snart blive til noget. Gerne i år, siger Charlotte, der dog op til BTs deadline fortalte, at hun ligger i forhandlinger om at instruere pilotafsnittet til en ny amerikansk serie – en gangster-komedie i New Mexico.

- Med en helt vidunderlig kvindelig hovedrolle, siger Sieling, der bedyrer, at derefter, så skal hun altså lave sin egen spille- film.

Fakta

  • Født: i København d. 13. juli 1960
  • Hun er uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole
  • Sieling er også uddannet manuskriptforfatter fra Filmskolen i København.
  • Siden 2000 har hun instrueret mere end 26 afsnit af ’Rejseholdet’, ’Krøniken’, ’Forbrydelsen’ og ’Borgen’.
  • I USA har hun indtil videre instrueret afsnit af: ’Tyrant’, ’The Strain’ (to afsnit), ’Those Who Kill’, ’Americans’, ’White Collar’, ’The Bridge’, ’Graceland’, ’Homeland’ og den kommende serie med Matt Dillon, ’Wayward Pines’.
  • I Danmark har hun instrueret spillefilmen ’Over gaden, under vandet’.