Lars von Triers nye film ’The House that Jack Built’ har skabt stor virak og debat på årets filmfestival i Cannes, hvor gallapremieren mandag fik omkring 100 mennesker til at udvandre fra salen i afsky.

Tirsdag morgen blev den længe ventede film vist for verdenspressen, og også her udvandrede folk fra salen – selvom stemningen dog var noget mere rolig. Det fortæller filmanmelder og vært på ’Filmland på P1’, Per Juul Carlsen, der var til stede under visningen i Cannes.

»Jeg tror, al balladen fra dagen inden havde taget pusten af det meste. Men der var faktisk nogen, der gik undervejs, og en gik allerede efter et kvarter. Det var mit indtryk, at nogle havde sat sig derind alene for at blive provokeret, og jeg talte 15 stykker, der gik, men folkevandringen var ikke så massiv. Der blev også klappet pænt og ikke skreget og buh’et,« forklarer Per Juul Carlsen til BT på en telefon fra Cannes og tilføjer:

»Det er den eneste film, jeg har stået i lang kø til i år.«

I ’The House that Jack Built’ følger vi seriemorderen Jack (Matt Dillon), der behandler sine mange mord som kunstværker. Flere af mordene sker på brutal vis, og det har altså fået flere til at forlade visningen under gallepremieren med kvalme, og fordi de har været fysisk dårlige.

Per Juul Carlsen forstår dog ikke meget af kritikken.

»For mig at se beskæftiger Trier sig med menneskers trang til at gå ned i mørket og dyrke ondskab. Der har været snak om, at han torturerer børn og kvinder, men han torturerer også mænd, og det, at den bliver så voldsomt ubehagelig, er netop det, der får os til at reflektere. Så jeg er fuld af forundring over de, der har fået kvalme, for det må være det, der netop er meningen med sådan en film,« siger filmanmelderen, som generelt er meget begejstret for filmen, som han tildeler 5 stjerner i sin anmeldelse for DR.

»Seriemorderen Jack er en repræsentant for det menneske, der synes, det er virkelig hyggeligt at spise småkager lørdag aften, mens man ser en seriemorder smadre ti kvinder, og bagefter slukker man for tv’et og går roligt i seng,« tilføjer Per Juul Carlsen.

Han mener generelt, at filmfestivalen i Cannes har manglet de helt store filmbrag i år, og der har Triers ’The House that Jack Built’ været et tiltrængt værk.

»Der skyller en voldsomt politisk korrekt bølge gennem filmbranchen, og filmene i år har været meget pæne og handlet om de rigtige meninger. Racisme er forkert, kvinder skal komme til fadet, og jeg er da ganske enig, men det er kedeligt at blive bekræftet i det. Der har Lars von Trier i stedet stillet nogle spørgsmål, som har været tiltrængt,« siger Per Juul Carlsen.