'Borgen' har smidt uskylden og driver nu politisk underholdning for licenspengene. Det er modigt og kontroversielt

Borgen (5:10) DR1

Endnu en uge. Endnu en sag.

Den friske start på 'Borgen's sæson tre lokkede med en fortælling, der overvejende bevægede sig på tværs af afsnittene, men nu er vi tilbage ved de episodiske mærkesager. Skåret over præcis samme læst, så Adam Price med et pennestrøg kan gå fra svineproduktion til gadeprostitution.

Til gengæld gør han det godt. Hvor de politiske sager tidligere har været brede og tænkte eksempler, så sigter serien nu direkte efter at vække debat med helt konkrete og aktuelle problemstillinger.

Sidste afsnit fik direktør for Landbrug & Fødevarer, Søren Gade, helt op i det røde felt, selv om BT's dokumentation viste, at der var mere fakta end fiktion i 'Borgen's billede af landets svinedrift. I aftes blev der så sat fokus på danske sexarbejderes mangel på rettigheder med en ny række tankevækkende fakta, og De Konservative - der ligesom Birgitte Nyborg altid er på udsigt efter en politisk sag, der kan give pluspoint i meningsmålingerne - har allerede taget emnet op.

'Borgen' er blevet licensfinansieret politisk underholdning. Erhard Jakobsen ville sikkert være blevet rasende, men jeg synes, det er er modigt og forfriskende at se en dansk tv-serie, der tør mene noget. Som vil mere end at være uskyldigt hygge-tv, og som formår at blive det uden at sætte sin historie og sit fiktive drama overstyr.

Adam Price er nemlig rigtig god til at bruge de politiske sager til også at skabe fremdrift i serien. Sidst brugte Nyborg folkestemningen mod kuperede grisehaler til at sikre sig en hurtig politisk sejr. Det samme havde hun mulighed for i aftes med en uigennemtænkt lov mod sexkøb, men valgte så ikke at prostituere sig. Hun øjnede i stedet en sejr på holdninger, men endte med at blive misbrugt af statsminister Hesselberg, der ikke havde samme skrubler.

Også i det private, hvor det længe har knebet med at forene sex og kærlighed, smittede sagen af. Katrine er jaloux på Kasper, der ser masser af kvinder, og søgte lidt oprejsning hos TV1-bossen Alex. Torben fandt trøst og intim nærhed hos Pia hen over klippebordet, og Birgitte ved vist ikke rigtig, hvad hun vil med Jeremy. Men han er rar at have ved hånden og i sengen, og så er det sikkert ikke så tosset for salget af serien til England at have en brite med.

Sådan får DR så også prostitueret sig selv en smule. Uden penge gør det ondt.

Fire stjerner ud af seks