Christian Bale, Anne Hathaway og Christopher Nolan leverer varen i den længe ventede ’Batman - The Dark Knight Rises’.

Som en magtfuld Wagner-opera blæser ’Batman - The Dark Knight Rises’ alle omkuld med en perfekt symfoni af passion, substans og hæsblæsende action.

Med hjælp fra Jack Nicholson og Michael Keaton skabte Tim Burton allerede i 1989 sin helt egen version af tegneserielegenden Batman. Den maskeklædte hævner er en del af vores alle sammens fælles kulturarv. Og i sine to forgængere har instruktør Christopher Nolan allerede sat nye standarder for, hvor effektiv en fiktiv superhelt kan være.

Men i ’Batman - The Dark Knight Rises’ (også Nolans) sker det utrolige alligevel. Og som de siger i Bibelen, bliver ’ordet til kød’.

Rammerne brydes

I denne spektakulære og to timer og 44 minutter lange Hollywood-produktion træder superhelten således én gang for alle ud af rammen og bliver virkelig.

Med en uhørt sans for filmisk magt får Christopher Nolan, der også står for manuskriptet, os til at glemme alt omkring os.

Gotham City forvandles til noget, der umiskendeligt ligner en skræmmende fremtidsudgave af New York City. Og ved at spille på vores alle sammen fælles frygt for terrorisme og verdensomspændende finansielt sammenbrud, bliver vi suget ind i denne næsten lammende fremtidsvision, der samtidig er så virkelig, at man som tilskuer kan fornemme den i brystkassen.

Ingen døde punkter

I otte år har Bruce Wayne og hans alter ego, Batman, holdt sig usynlig (ingen har tilsyneladende bemærket, at de to forsvandt samtidig). Byen er så godt som støvsuget for organiseret kriminalitet. Og derfor er ingen forberedt, da den værste forbryder af dem alle, Bane, dukker op for (bogstaveligt talt) at ødelægge det hele.

Med en spilletid på næsten tre stive klokketimer kunne man fristes til at tro, at ’Batman 3’ ville have sine døde punkter. Men lige fra begyndelsen kører adrenalinen.

Således lægges der for med en kidnapning- og flykapringsscene, som James Bond ville benytte sin 007-status til at slå ihjel for.

Her introduceres vi for klumpen Bane, der som en anden Darth Vader trækker ’vejret’ igennem en giftmaske. Og selvom vi på dét tidspunkt ikke præcis ved, hvad han har planer om, så ved vi, at det ikke kan være noget godt.

Imod alle odds formår Christopher Nolan hele vejen igennem at stramme elastikken. Men der er også tid til følsomme øjeblikke, hvor især Michael Caine som Bruce Waynes barndomsbutler Alfred gør sig godt bemærket. Slutningen er måske butal, men også tilfredsstillende. Og man går fra biografen med en følelse af total mæthed.

’Batman - The Dark Knight Rises’, USA, 2012, premiere i dag

(Seks stjerner)