De føler ikke skyld eller bliver påvirket af erfaringer og straf, de mest ekstreme af dem har ingen følelser for andre mennesker overhovedet, og de dræber uden at blinke.
Sandsynligheden for, at netop du kender en psykopat, er større end du måske tror, da 2-3 procent af befolkninger er psykopater.
De findes selvfølgelig i større eller mindre grad, hvoraf den værste slags kaldes idiopatiske psykopater og er inkarnationen af den klassiske psykopat.
Men hvor mange af de ekstreme karakterer fra filmens verden kan man egentlig overhovedet kalde psykopater, og hvem af dem er den mest realistiske af slagsen?
I et stort studie satte den belgiske psykiatriprofessor Samuel Leistedt sig ned med 10 venner og så 400 film over tre år i jagten efter den mest realistiske filmpsykopat.
I perioden fra 1915 til 2010, hvor filmene udkom, fandt forskerne frem til 126 psykopatiske karakterer, men det vil nok overraske de fleste, hvem der rent faktisk ikke er psykopater.
Men først skal vi se på, hvem Leistedt mener er den værste af slagsen, og hvorfor lige præcis denne karakterer slår ud på psykopatometeret.
Javier Bradems karakter Anton Chigurh fra ‘No Country for Old Men’ boner ud på alle parametre for en klassisk psykopat, og det gav ham titlen som den største filmpsykopat.

Anton Chigurhs fuldstændig følelsesforladte tilgang til at dræbe gør ham til den værste af slagsen. For ham er mord lige så normalt, som det er for os andre at børste tænder.
Han skænker det ikke en tanke, når han sætter sin ikoniske boltpistol for panden af sine ofre, og den komplette mangel på følelser og empati gør ham til den ultimative psykopat, skrev forskerne.
Af andre kendte psykopater kan nævnes Alex DeLarge fra ‘A Clockwork Orange,’ Amon Göth fra ‘Schindlers Liste,’ Bill fra ‘Kill Bill,’ Hans Gruber fra ‘Die Hard’ og Caster Troy fra ‘Face/Off’.
Af de 126 psykopatiske karakterer var kun 21 kvinder, hvilket forholder sig ret nøjagtigt til virkeligheden, hvor der generelt er færre kvindelige af slagsen.
Af dem kan nævnes Hedra Carlson i ‘Single White Female’ og Catherine Tramell i ‘Basic Instinct’. Den kvindelige psykopats foretrukne våben er sex, og i filmene udnytter de begge mænds sexdrifter mod dem.
Studiet fandt, at den tidlige opfattelse af psykopater i film generelt var misforstået og i stedet beskrev genre-skurke som gangstere og gale genier, opfindere eller forskere.
‘De blev ofte fremstillet som sadistiske, uforudsigelige, seksuelt udmarvede og følelsesmæssigt ustabile, som regel med en række bizarre manier som fnise-, grine-, eller en ansigtsmimik, der ofte blev til berømte og urealistiske karakterer,’ skrev forskerne.
Heller ikke monstre som hhv. Freddy Krueger og Jason Voorhees fra de klassiske gyserfilm ‘A Nightmare on Elm Street’ og ‘Friday the 13th’ går under kategorien psykopater.
Det er blandt andet karaktertræk som sadisme og fremsynethed, som diskvalificerer dem og i stedet gør dem til ikoniske fiktionsmordere.
Men hvem kunne man så forvente var de mest ikoniske psykopater, som rent faktisk slet ikke er det?
Patrick Bateman fra ‘American Psycho’, Gordon Gekko fra ‘Wall Street’, Norman Bates fra ‘Psycho’ og Hannibal Lecter fra ‘Ondskabens Øjne’ rammer alle ved siden af, skriver Leistedt.
De er alle karakterer, der lever op til vores forestilling om det onde og arketypen på en skurk, men de lever ikke op til diagnosen for en rigtig psykopat.