Selv om Inditex' onlinesalg er steget stort i første halvår, så har det ikke kunnet give en større omsætning.

Den spanske modekoncern Inditex, der blandt andet står bag Zara-butikkerne, har under coronakrisen øget sit onlinesalg markant.

Det fremgår af selskabets regnskab for de første seks måneder af 2020.

Sammenlignet med samme periode sidste år har onlinesalget i år oplevet en vækst på hele 74 procent.

Den store vækst skyldes især det forhold, at mange butikker har været lukket i dele af første halvår.

For at mindske spredningen af coronavirus har myndigheder rundt om i verden nemlig haft restriktioner, der har påbudt en række butikker at holde lukket.

- De fleste butikker var genåbnet ved slutningen af juli, men nogle restriktioner varer ved.

- Vores onlinesalg har oplevet en fremragende vækst, og det har nydt godt af at være eneste salgsvindue, skriver Inditex i regnskabet.

På trods af det forrygende onlinesalg er den samlede omsætning hos Inditex endt lavere end i første halvdel af sidste år.

Mens omsætningen sidste år var på 95 milliarder kroner, så faldt den i år med 37 procent til 60 milliarder kroner.

Den mindre omsætning er med til at give den spanske modekoncern et tab for de første seks måneder af året.

Samlet har Inditex tabt lidt under 1,5 milliarder kroner i første halvår. Det er en stor tilbagegang fra sidste års overskud på 11,1 milliarder kroner.

Ud over Zara ejer Inditex også en række andre brands. Det drejer sig blandt andet om Pull&Bear, Bershka og Massimo Dutti.

/ritzau/