Den klageramte webshop Bilablau – der solgte alt fra dagligvarer til tøj og ting til hjemmet – er nu under konkursbehandling.

Derfor råder Forbrugerombudsmanden, som i forvejen har politianmeldt webshoppen, nu de forbrugere, der har handlet og betalt for et abonnement hos Bilablau, til at reagere hurtigt.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

»Har du handlet på Bilablau, så tjek om der er trukket penge på dit kort for et abonnement. Hvis det er tilfældet, skal du kontakte din bank hurtigst muligt og bede om, at få betalingerne for abonnementet tilbageført,« lyder det.

Hvis banken afviser eller tidligere har afvist at tilbagebetale pengene, kan du anmelde dit krav i konkursboet, oplyser Forbrugerombudsmanden.

I alt har Forbrugerombudsmanden modtaget knap 300 klager over webshoppen fra dens kunder.

»Bilablau oprettede automatisk et abonnement, når forbrugerne købte varer på hjemmesiden. Forbrugerne fik ikke de oplysninger, som de skulle have efter forbrugeraftaleloven, og de har derfor ikke været bundet af abonnementsaftalerne,« lyder det i pressemeddelelsen.

»Betalingskortoplysningerne, som forbrugerne indtastede ved købet af varen, anvendte Bilablau til at trække penge for det løbende abonnement uden forbrugerne vidste det.«

Betalingerne er uautoriserede efter betalingsloven, og Forbrugerombudsmanden politianmeldte i sommeren 2018 Bilablau for at have overtrådt vildledningsforbuddene i markedsføringsloven.