Selv om Pandora efter eget udsagn sluttede 2022 stærkt af, kan 2023 gå begge veje, varsler smykkeselskabet.

Selv om Pandora i 2022 led under både usikre forbrugere og coronarestriktioner i Kina, sluttede smykkeselskabet med et stærkere end ventet salg, og overskuddet for hele året voksede fra lidt over fire milliarder kroner til omkring fem milliarder kroner.

Det fremgår af smykkeselskabets årsregnskab, der er kommet onsdag.

Selv om Pandoras topchef, Alexander Lacik, er tilfreds med slutningen på 2022, har selskabet alligevel haft svært ved at spå, hvilken vej vinden blæser i 2023.

Her gætter selskabet på, at året kan ende med alt fra negativ organisk vækst på tre procent til en positiv organisk vækst på tre procent.

Organisk vækst er et udtryk for udviklingen, når man ser bort fra opkøb og andre særlige forhold, der kan få omsætningen til at vokse.

- Vi slutter 2022 stærkt. Trods et makroøkonomisk pres på forbrugerne og covid-19-modvind i Kina, fortsætter vi med at levere en solid vækst sammenlignet med før pandemien, skriver Lacik til regnskabet.

- Vi har startet 2023 godt, og vi har stor tiltro til, at brandets transformation over de seneste år sætter Pandora i en god position til at håndtere modgang og komme ud stærkere på den anden side.

En af de ubekendte faktorer er Kina. I 2019 var Kina Pandoras fjerde største marked med en omsætning omkring to milliarder kroner på årsplan.

Men coronarestriktioner og nedlukninger i landet har decimeret Pandoras salg i Kina til blot tre procent af den samlede omsætning.

I regnskabet lægger Pandora vægt på, at smykkeselskabet stadig har ambitioner i Kina, men er forsigtige med at forvente et stort salg der.

- Pandora har stadig ambitioner om at tredoble forretningen i Kina sammenlignet med i 2019. Og den seneste genåbning er et første positivt skridt i Pandoras plan mod at genskabe brandet.

Pandora venter først at relancere sig selv i Kina i tredje kvartal i 2023.

Også på Pandoras største marked, USA, bød 2022 på et år med en lille tilbagegang i salget. Pandora sælger for 30 procent af sin omsætning i USA.

/ritzau/