Det koster at pynte op til årets uhyggeligste sæson i Tivoli. Samlet er udgiften over 40.000 kroner per dag.

København. Tivoli satser stort, når en ny sæson skydes i gang - og halloween er ingen undtagelse.

Lars Liebst, der er administrerende direktør i Tivoli, fortæller, at de 24 dage, som sæsonen varer, koster over 10 millioner kroner i udsmykning med blandt andet 22.000 græskar, lys og dekorationer, der skal bringe uhygge ind i haven.

- Det er mange penge. Vi bruger dem primært til at lave Tivoli om. Og så er det jo sådan, at vi kigger lidt på, hvad der har været de tidligere år - og det er omkring en halv million gæster. Og det niveau kan vi forhåbentlig holde - også de kommende sæsoner, siger Lars Liebst.

En indgangsbillet til Tivoli koster 110 kroner - så pengene bliver tjent ind, hvis 91.000 gæster løser indgangsbillet. I hele 2016 besøgte 4,6 millioner haven, der på bundlinjen fik et overskud før skat på 96,3 millioner kroner mod 64,1 millioner i 2015.

Tivolis udmeldte strategi er at blive mindre afhængig af vejret og en helårsforretning. Og det afspejles også på antallet af åbningsdage. Som noget nyt åbnes en ny vintersæson i februar til næste år.

- En ting er, at vi skal differentiere os fra andre - men vi skal også være forskellige fra gang til gang i Tivoli. Man er tilbøjelig til at kigge på Tivoli for det traditionelle, men vi bliver nødt til at lave noget nyt og prøve nogle nye ting, hvis vi skal blive et helårstilbud, siger Lars Liebst.

Det nye Tivolihjørne med spisesteder åbner først efter efterårssæsonen.

- Jeg er blevet lovet, at det står færdigt til åbning 10. november. Så det bliver lige før, vi åbner for julesæsonen, siger Lars Liebst.

Tivoli åbner igen 13. oktober lige før skolernes efterårsferie.

/ritzau/