Trods corona har Telia et trecifret millionoverskud i første kvartal, men flere kundegrupper lider tab.

Teleselskabet Telia går ud af de tre første måneder af 2021 med trecifret overskud, men taber mobilkunder i forhold til udgangen af 2020.

Det viser et kvartalsregnskab fra Telia Danmark fredag.

Selskabet har mistet 5000 mobilkunder de første tre måneder af året, men har til gengæld set en kundefremgang i simkort, der bruges i erhvervslivet som såkaldte IoT-løsninger - for eksempel til affald- eller vandingssystemer.

Her er der nu 120.000 abonnementer mod 113.000 ved udgangen af sidste år.

Ud over mobilkunder, der er faldet fra 1,381 millioner til 1,376 millioner kunder, mister Telia også bredbåndskunder i de første tre måneder af året.

Bredbåndskunder er faldet fra 68.000 til 66.000, mens antallet af tv-kunder er uændret.

Driftsresultatet er på 159 millioner danske kroner. Det er et fald på tre millioner i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Samtidig er serviceomsætningen på 677 millioner kroner, hvilket i første kvartal i 2020 var på 738 millioner kroner.

Telia er tilfredse med overskuddet, da "corona stadig har påvirket forretningen i form af lukkede butikker og mindre roaming".

- Vi har fortsat skarpt fokus på omkostningerne og høster frugterne af vores dedikerede arbejde med at simplificere og digitalisere forretningen. Blandt andet har vi lukket mere end 2500 ikke-tidssvarende produkter og services og er gået fra syv regningssystemer til ét, siger Thomas Kjærsgaard, administrerende direktør i Telia Danmark, i en pressemeddelelse.

- På den baggrund er resultatet absolut tilfredsstillende.

Telia er målt på antallet af mobilkunder det fjerdestørste teleselskab i Danmark bagved TDC, Telenor og teleselskabet 3.

/ritzau/