Mens antallet af mobilkunder vokser for Telia Danmark, så falder driftsoverskuddet, viser regnskab.

Telia har i andet kvartal fået flere mobilkunder i folden i Danmark.

Det oplyser teleselskabet med de svenske rødder i sit halvårsregnskab onsdag.

Samlet har Telia ved udgangen af andet kvartal haft 1.542.000 mobilkunder på det danske marked. Det er 46.000 flere kunder i forhold til kvartalet før.

På det danske mobilmarked er Telia en af de største spillere målt på antallet af kunder. Størst er TDC, og derefter kommer Telenor. På tredjepladsen er Telia, og på fjerdepladsen er teleselskabet 3.

Antallet af kunder dækker ikke kun over private mobilkunder, men det dækker også over erhvervskunder, der benytter de enkelte selskabers services.

Ifølge Thomas Kjærsgaard, der er administrerende direktør i Telia Danmark, er det danske mobilmarked kendetegnet ved stor konkurrence. Derfor glæder han sig også over, at det er lykkedes at øge antallet af mobilkunder.

- Det er jeg godt tilfreds med i et svært marked i et rigtig svært coronaår, siger Thomas Kjærsgaard.

På resultatsiden har Telia i Danmark opnået et driftsoverskud på 162 millioner kroner i andet kvartal. Det er et fald på ni procent i forhold til samme kvartal året før.

- Den faldende Ebitda (driftsresultatet, red.) afspejler primært vores øgede investeringer i digitaliseringsagendaen og 5G-udrulningen, siger Thomas Kjærsgaard.

Udrulningen af det nye 5G-netværk sker indledningsvist med fokus på de fire største byer i Danmark. Det vil sige København, Aarhus, Odense og Aalborg.

Herefter følger der en netværksmodernisering i de 25 største byer i Danmark.

Telia har en målsætning om at kunne tilbyde 5G-dækning til 75 procent af danskerne inden udgangen af 2022.

/ritzau/