Det har ikke været gratis for 3, at kunder nu kan bruge mobilen frit i Europa. Alligevel går det frem.

København. Teleselskabet 3 har haft fremgang både i antallet af kunder og i mængden af penge, der er kradset ind fra dem, i tredje kvartal. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Alt er dog ikke fryd og gammen, da kundernes forbrug af data og telefoni i udlandet giver ridser i lakken.

Ifølge meddelelsen har 3 dog fået 17.000 nye kunder i kvartalet, hvor omsætningen steg til 713 millioner kroner.

- Ovenpå et heftigt andet kvartal, hvor fokus var på roaming, og kunderne strømmede til os, så har tredje kvartal været mere normalt og præget af den sædvanlige hårde konkurrence.

- Vi er dog stærkt fokuserede på, at vi skal vokse os større og fortsætte med at gøre en forskel for kunderne, skriver 3's administrerende direktør i Danmark, Morten Christiansen, i meddelelsen.

Ved udgangen af tredje kvartal havde selskabet 1,3 millioner kunder i Danmark.

Mens omsætningen er steget, er den del af omsætningen, der kommer fra brug af 3's netværk, faldet til 443 millioner kroner fra 457 millioner kroner.

- Det hænger blandt andet sammen med, at kundernes forbrug i udlandet stiger år for år, og det giver en roamingregning.

- Dette gælder ikke mindst for OiSTER, som denne sommer måtte inkludere data til roaming i EU i deres abonnementer på baggrund af EUs regulering af markedet. Og det ser vi effekten af nu, skriver 3 i meddelelsen.

Når den samlede omsætning er steget hænger det sammen med øget salg af ting som mobiltelefoner. Her er der kommet en hjælpende hånd fra Californien, hvor Apple midt i september lancerede nye iPhones.

- Vi har kørt nogle skarpe kampagner i sommer på smartphones og senest også haft en god start på Apples iPhone-lanceringer, skriver 3 om salget.

/ritzau/