Lyt til artiklen

Synoptiks overtagelse af konkurrenten Smarteyes er på plads.

»Vi opkøber Smarteyes, fordi det har et attraktivt og stærkt koncept, et godt butiksnetværk og dygtige medarbejdere,« siger Lars Tandrup, direktør i Synoptik i Danmark.

For brillesøgende kunder vil der dog ikke umiddelbart være noget at bemærke efter opkøbet, der nu endeligt er godkendt af Konkurrencestyrelsen, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

De 102 Synoptik-butikker herhjemme drives videre i samme navn. Det samme sker med de 18 Smarteyes-butikker.

Det er en af Danmarks ældste optikerkæder, der nu går sammen med en af de yngste.

Synoptik, der i dag er en del af EssilorLuxottica-koncernen med over 18.000 butikker på verdensplan, blev grundlag i 1931, mens Smarteyes først blev etableret i 2007 – og består endvidere af 71 butikker i Sverige og 11 i Tyskland.

»Smarteyes' lav-til-mellem prisprofil supplerer Synoptiks positionering godt og betyder, at vi nu har to stærke og differentierede tilbud,« siger Synoptik-direktør Lars Tandrup.

Fra den opkøbte lillebror lyder det:

»Smarteyes er en fantastisk succeshistorie med et stærkt brand, der er blevet bygget op på bare 14 år,« siger Smarteyes-direktør Thomas Kusoffsky, er håber på videre udvikling i de kommende år.