For tredje gang i år er sushirestauranten Suzumi i Aalborg blevet tildelt en sur smiley.

Det står klart efter Fødevarestyrelsen senest lagde vejen forbi restauranten 6. april.

Det er imidlertid ikke hygiejnen, der sikrer det noget kedelige hattrick. Til det havde Fødevarestyrelsen nemlig ingen anmærkninger.

Til gengæld var der to andre punkter, hvor Suzumi fik dumpekarakter.

Ifølge kontrolrapporten har restauranten ikke udført dokumentation for opbevaringstemperaturer og varemodtagelser siden 11. marts. Det har resulteret i en bøde på 15.000 kroner og et 4-tal i rapporten, hvilket er det laveste.

Derudover var den seneste kontrolrapport fra 16. marts, som altså også havde en sur smiley, ikke hængt op i restauranten. I stedet hang kontrolrapporten fra 10. august 2021 ved indgangen. En rapport, som fik karakteren 2 og en halvglad smiley.

Men at det var en gammel rapport, der hang ved indgangen, er der en naturlig forklaring på, lyder det fra restaurantens revisor, der udtaler sig på vegne af ejeren.

»Jeg har kigget hele e-Boks i gennem, og jeg kan ikke se, vi har modtaget den,« forklarer han, selvom det af Fødevarestyrelsens kontrolrapport fremgår, at den skulle være sendt til restaurantens e-Boks 23. marts, ligesom den også er sendt med almindelig post.

Der er ifølge revisoren ikke tale om nogen bevidst handling fra restaurantens side. Derfor er han også træt af, at det ender med den tredje sure smiley i træk.

»Det er træls. Og det er ærgerligt, at det er fordi, rapporten ikke er kommet op, for hygiejnen er i orden.«

Er det så den nyeste rapport, der hænger i restauranten nu?

»Det er det, ja.«

Hygiejnen har dog tidligere været en udfordring på restauranten. Det var årsagen til den sure smiley ved kontrolbesøget 25. januar i år, men blev allerede bragt i orden til det efterfølgende kontrolbesøg 16. marts.

I 2022 har Fødevarestyrelsen lavet ændringer i smileyordningen. Det betyder blandt andet, at den halvglade smiley er blevet udfaset og erstattet af smileyen med en lige mund.