Den tyske supermarkedskæde Lidl har planer om de næste år at åbne 103 nye butikker i Danmark.
Det fortæller Lidls direktør i Danmark Dirk Fust til FødevareWatch.
Kæden satser på at åbne 10-15 nye butikker om året, siger Fust, og det kommer i 2019 til at betyde en investering på en milliard kroner i Danmark.,
Lidl hører til i den internationale superliga på detailmarkedet.
Den tyske discountkæde har over 10.000 butikker i 30 lande og har i dag 117 butikker i Danmark.
»Vi har vores største fokus på Aarhus og København,« siger Dirk Fust til FødevareWatch.
»Vi har kun 5 butikker i Aarhus og 20 i København. Jeg tror, der er plads til 60-80 Lidl-butikker i hovedstadsområdet.«
»Det er en stor udfordring, og det koster mange penge at udvikle en butik i København, så det tager tid.«
Dermed lægger Lidl op til kamp med de andre discountkæder i de største danske byer, herunder Netto der har over 100 butikker i København og mere end 500 i hele landet.
Lidl kom til Danmark i 2005. Dirk Fust fortæller, at Lidl i 2016 åbnede et ejendomskontor i København, der har til formål at identificere de helt rigtige lokationer til de nye butikker.
Siden da har Lidls internationale hovedorganisation fået en dansker i spidsen i form af Jesper Højer.
»Vi har gode butikker i Jylland og på Fyn, men vi er underrepræsenteret i København,« siger han til FødevareWatch.
Lidl åbnede for første gang i Tyskland i 1973, da den første butik slog dørene op i Ludwigshafen syd for Frankfurt.
Efter et par årtiers udbredelse i Tyskland blev Lidl i 1990'erne internationale og åbnede butikker overalt i Europa.
I 2017 tog den tyske kæde rejsen over Atlanterhavet og åbnede for første gang på det amerikanske marked.
/ritzau/