Vil du lytte til artiklen?
Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.
Allerede abonnement?
Vil du lytte til artiklen?
Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.
Hov, giv os lov at afspille artiklen. Den er klar, når du har klikket 'Tillad alle'
Iværksætterne bag det succesrige tøjmærke Shaping New Tomorrow har ikke ligget på den lade side under corona.
Og nu udmønter det sig i en fordobling af antallet af butikker i Tyskland.
Torsdag kan tøjproducenten nemlig åbne dørene til sin anden butik i Tyskland. Nærmere bestemt i Köln.
Men her stopper ekspansionen i nabolandet ikke. For samtidig med at Köln-butikken åbner, har mændene bag Shaping New Tomorrow sat underskrifter på tre nye lejemål i Tyskland.
»Vores Essential-kollektioner, der består af genanvendte materialer, står i dag for samlet set 22 procent af vores samlede salg. Men i Tyskland er det tal næsten 50 procent højere. Det viser med stor tydelighed, at tyskerne går meget op i det bæredygtige element,« siger Kasper Ulrich, der er medstifter af virksomheden og derfor ser stor fornuft i at udvide på det tyske marked.
De tre nye lejemål ligger i de tre markante byer Frankfurt, Berlin og Stuttgart.
»Vi investerer i år et tocifret millionbeløb ikke bare i ekspansionen i Tyskland, men også i udvikling af vores produktkategorier inden for genanvendelse, så vi er klar til den øgede efterspørgsel i Tyskland i takt med, at vi breder os ud over de større byer,« siger Kasper Ulrich.
Tøjfirmaets første butik i Tyskland åbnede sidste år i Hamborg og har efter fem måneder vist sig profitabel, hvilket er hurtigere end forventet, oplyser Shaping New Tomorrow.
Butikkerne i Tyskland er ligesom dem, mange kender fra Danmark. Der er tale om et såkaldt direct-to-consumer- koncept, hvor firmaets tøj udelukkende sælges i egne butikker.
Men selvom der er positive takter hos Shaping New Tomorrow, så er der udefrakommende faktorer, der spiller ind i virksomhedens vækstplaner.
»Det er klart, at inflation og usikkerheden i forbindelse med krigen i Ukraine kan påvirke vores resultater i et eller andet omfang. Hvor meget selvfølgelig afhænger af udviklingen. Når det er sagt, så tror vi så meget på vores produkter og koncept, at vi ikke er i tvivl om, at vi vinder på den lange bane ved at fortsætte med vores planlagte investeringer på trods af situationen,« slutter Kasper Ulrich.
Shaping New Tomorrow blev grundlagt i 2015 af de tre aalborgensere Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann. De blev for alvor kendt, da de i 2018 medvirkede i DR-programmet 'Løvens hule', hvor iværksætter Jesper Buch investerede i virksomheden.