Arkivfoto. Kvickly i Albertslund.
Arkivfoto. Kvickly i Albertslund. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Mens Netto og Føtex spås kronede dage, ser fremtiden mere dyster ud for rivalerne Fakta og Kvickly.

Sådan lyder vurderingen fra Retail Institute Scandinavia, som lever af at levere analyser og vurdere de nyeste trends for detailbranchen. I instituttets seneste analyse, ’Dansk Dagligvarehandel prognose 2027’, forudser instituttet, at Fakta og Kvickly går 10 svære år i møde med butikslukninger og tab af vigtige markedsandele. Det kan du læse meget mere om her.

De dystre forudsigelser fra Retail Institute Scandinavia kommer ovenpå et dybt skuffende regnskab fra supermarkedsgiganten Coop, som står bag de to kæder,. Overskuddet styrtdykkede fra 632 til 254 millioner kroner - primært fordi netop Fakta og Kvickly bløder penge. Men Coop har en plan for, hvordan Fakta og Kvickly skal rejse sig og vinde kampen om danskernes gunst.

»Vores fokus er ikke på at ekspandere, men på at forbedre indtjeningen. Både Fakta og Kvickly vil komme til at fokusere mere på salg af fødevarer, for danskerne køber i stigende grad non-food (en fælles betegnelse for varer, der ikke er fødevarer, red.) på nettet,« siger Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Begge kæder vil derfor udvide fødevareafdelingerne betydeligt og tilbyde kunderne et større udvalg af fødevarer, især økologi.

NETBILLEDE!!!!!!

Coop har også en anden trumf i ærmet, som Jens Juul Nielsen har store forventninger til.

»Danskernes indkøbsvaner vil ændre sig markant de kommende 10 år, hvor vi kommer til at se meget mere dagligvarehandel på nettet. Og der står vi rigtig stærkt rustet med coop.dk Mad. I de fysiske butikker kommer Kvickly næppe til at øge sin markedsandel fremadrettet, men det kommer vi mere end til at kompensere for ved at erobre markedsandele på nettet,« siger han.

Coop.dk Mad lancerede i september Måltidskassen, som indeholder både opskrifterne og alle de nødvendige dagligvarer til flere aftensmåltider og bliver leveret til kundens dør. Tilbuddet retter sig især mod de mange travle børnefamilier rundt om i Danmark. Retail Institute Scandinavia nævner i ’Dansk Dagligvarehandel prognose 2027’ Måltidskassen som et eksempel på en handelsform som vil vinde frem i fremtiden: Den hurtige og skræddersyede løsning, som sparer forbrugeren for både tid og besvær.

Detaileksperten Bruno Christensen, som har 60 års erfaring fra branchen og som i dag blandt andet rådgiver virksomheder, er mere lunken overfor Coops fødevaresatsning.

»Coop's strategi er slået fejl. De vurderede, at danskerne ville betale mere for madvarer af højere kvalitet, men det har vist sig ikke at være tilfældet. For konkurrenterne tilbyder også højere kvalitet - men uden at hæve prisen,« siger Bruno Christensen.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.