Det giver særdeles god mening, at de nye ejere af Fætter BR vil genåbne 25 fysiske butikker, og at butikkerne får en vis størrelse.

For med den beslutning opnår Salling Group, der har overtaget legetøjskæden, en dobbeltgevinst med udsigt til god profit.

»Der er rigtig mange fordele for Salling Group. Det er et rigtig godt træk.«

Det vurderer detailekspert Bruno Christensen, efter administrerende direktør i Salling Group, Per Bank, tirsdag fortalte til B.T., at de nyåbnede butikker først og fremmest vil være at finde i landets femten til tyve største byer, og at butikkerne vil rumme mange kvadratmeter.

Per Bank er administrerende direktør i Salling Group. Pressefoto
Per Bank er administrerende direktør i Salling Group. Pressefoto
Vis mere

»De får en dobbeltgevinst. De bliver i stand til at genoplive en effektiv butikskæde med rigtige butikker med gode placeringer og gode størrelser,« siger han og fortsætter:

»De kommer til at køre videre med et af Danmarks bedste brands, som om intet var hændt, samtidig med at de kan opbygge shop i shops (Fætter BR vil opstå inde i Føtex- og Bilkavarehuse, red.). Og da de i forvejen er en stor indkøber på legetøjsområdet, styrker de deres position ved at lukke af for andre.«

Selvom de forgående ejere af Fætter BR, Top Toy, gik konkurs, vil butikkerne dog stadig kunne give overskud, mener Bruno Christensen.

»Mit indtryk er, at butikkerne intet fejler. Vi vil se dem blomstre,« siger han.

Arkivfoto
Arkivfoto Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
Vis mere

Og det lader sig bedst gøre i store butikker.

»Man opnår en bedre varepræsentation og mulighed for at skabe events inde i selve salgslokalet.«

»Legetøj skal gerne være sjovt og underholdende, og det er der bedre mulighed for i store butikker,« siger Bruno Christensen.

Og selvom flere kvadratmeter giver større månedlige udgifter til butikkerne i form af leje af lokaler, bliver det opvejet af fordelene ved rummelige forretninger, lyder det.

»Det er dyrere, men der er forventning om og erfaring for, at det giver større omsætning.«

Det skyldes blandt andet, at store butikker bedre kan give kunderne en meroplevelse.

Det giver konkurrencemæssige fortrin, siger detaileksperten.

»Det er en fantastisk god løsning, og jeg er sikker på, at Salling Group kommer til at score på det her initiativ.«