Mærsk har forbedret sit resultat en anelse i 2018, men har fortsat svært ved at tjene penge.

Mærsks indtjening er presset af stigende oliepriser og hård konkurrence blandt rederierne på verdenshavene.

Selskabet kommer ud af årets første ni måneder med et minus på 755 millioner kroner.

Det er dog en forbedring fra samme periode året før. Her fik Mærsk et underskud på 1,5 milliarder kroner.

- Vores driftsresultat i Ocean (Mærsks containerskibe, red.) er fortsat udfordret af stigende brændstofpriser, som ikke bliver fuldt kompenseret gennem fragtraterne.

- Det til trods ser vi et forbedret resultat i tredje kvartal i et år, som begyndte svagt, siger administrerende direktør Søren Skou i en kommentar til regnskabet.

Mærsk har ellers haft en markant stigning i omsætningen gennem 2018. Den er trukket kraftigt op af købet af det tyske rederi Hamburg Süd, som faldt på plads sidste år.

Omsætningen lyder i årets første ni måneder på 191 milliarder kroner. Det er en stigning fra 149 milliarder kroner sidste år.

Gennem 2018 har Mærsk fragtet næsten ti millioner fyrrefodscontainere. Men selv om priserne er steget med 3,6 procent, er Mærsks omkostninger samtidig steget med 4,2 procent.

- Jeg er tilfreds med, at vi har vækst i omsætningen i tredje kvartal på tværs af forretningen inklusive det vigtige fremtidige vækstområde, som gælder den fulde understøttelse af vores kunders forsyningskæde, siger Søren Skou i regnskabet.

Mærsk har de seneste år været gennem en stor omstilling, hvor det har skilt sig af med sine olierelaterede forretninger.

Tidligere i år solgte det Maersk Oil til franske Total. Desuden arbejder selskabet på at sende borerigselskabet Maersk Drilling på børsen næste år.

Derudover mangler selskabet en afklaring om den lille forretningsdivision Maersk Supply Service, før det er helt ude af oliesektoren.

/ritzau/