Steen Skallebæk elskede sit job som selvstændig bager i Haderslev og arbejdede nærmest i døgndrift. Men da han tænkte over fremtiden, blev han bekymret: Ville det hårde arbejde blot ende ud i, at forretningen måtte lukke efter ham eller blive solgt for en slik til en bagersvend, når Steen Skallebæk en dag var slidt ned eller skulle på pension?

Tankerne fødte en idé i Steen Skallebæks hoved. En idé der nu har gjort ham til mangemillionær efter salget af bagergiganten Lagkagehuset, der indbragte ejerkredsen over 1,5 milliarder kroner i juni.

Nu står Steen Skallebæk, som er en af de to mænd bag Lagkagehuset, frem i et stort interview med Børsen, hvor han for første gang fortæller sin version af historien om bagergigantens tilblivelse og enorme succes.

I 1992 sprang Steen Skallebæk ud som selvstændig bager i Haderslev, og efter flere års hårdt slid etablerede han sig som egnens førende bager.

»Da jeg begyndte som selvstændig i 1992 var drømmen blot at tjene penge nok, så jeg kunne ansætte en ekstra bager og måske holde fri om søndagen. Eller bare hver anden søndag. Og hvis ikke jeg havde forfulgt de chancer, der bød sig til, var det sikkert også endt med, at jeg havde solgt min bagerforretning som 65-årig og var gået på pension. Det var udsigterne dengang,« siger Steen Skallebæk til Børsen.

Arkivfoto fra år 2000. Steen Skallebæk som 35-årig bagermester i Haderslev. Kort efter tog han sit livs chance - og blev mangemillionær.
Arkivfoto fra år 2000. Steen Skallebæk som 35-årig bagermester i Haderslev. Kort efter tog han sit livs chance - og blev mangemillionær. Foto: CLAUS FISKER
Vis mere

Men allerede dengang var hans ambitioner større. Meget større. Derfor satte Steen Skallebæk alt på et bræt, da han fik en nyskabende idé. Steen Skallebæk solgte forretningen i Haderslev og lånte flere millioner i banken, og i 2001 så Danmarks første drive-in-bageri dagens lys.

Det blev en kæmpe succes.

'Ligesom på McDonalds'

Steen Skallebæk langede brød og kager ind ad de åbne sideruder 'ligesom på McDonalds', som han selv siger i dag, i så stor stil, at omsætningen bare steg og steg. I 2008 nåede den 42 millioner kroner. Alligevel begynder han at kede sig. Det fødte en ny tanke, som han delte med sin gode ven og kollega, bagermesteren Ole Kristoffersen fra København; at gå sammen og danne en kæde af bagerforretninger. Drømmen blev til virkelighed i maj 2008, hvor den norske kapitalfond FSN Capital sprøjtede penge i projektet: Lagkagehuset var født. De to iværksættere ejede hver 15 procent af den nystartede bagerkæde, mens kapitalfonden sad på de resterende 70 procent.

Det skulle senere vise sig at være en rigtig, rigtig god forretning for Steen Skallebæk og Ole Kristoffersen.

I første omgang kom de to bagermestres fire eksisterende forretninger ind under den nye kædes paraply, men Lagkagehuset fik hurtigt vokseværk. I 2009 så yderligere tre bagerier dagens lys, og i dag er Lagkagehuset en millionsucces med 67 bagerforretninger over hele landet - og tre i London.

Lagkagehusets eksplosive vækst gik bestemt ikke ubemærket hen, og i juni købte kapitalfonden Nordic Capital bagerikæden for over 1,5 milliarder kroner. Hvor mange millioner Steen Skallebæk præcis fik for sin aktieandel, vil han ikke oplyse overfor Børsen, men han konstaterer dog, at han er 'godt tilfreds med handlen'.

De mange år i brød- og kagebranchen har dog også sat sine spor andre steder end på på Steen Skallebæks bankbog. Han har nemlig udviklet melallergi.

»Hvis jeg tager en pille mod høfeber, kan det normalt fjerne generne, men der er dage, hvor det ikke er nok. Det er ikke så sjovt. Øjne og næse løber, så jeg gør alt for undgå melstøv,« sagde han til DR et par måneder før det guldrandede salg af Lagkagehuset.

Trods erhvervseventyret er 52-årige Steen Skallebæk relativt ukendt her i Danmark, og det passer den sky mangemillionær fint, fortæller han. Privat er han kæreste med Pernille Gerlach. Parret bor i Haderslev med deres tre børn. Steen Skallebæk har også to børn fra et tidligere forhold.

Hvad fremtiden bringer ved den succesrige iværksætter ikke, men han afviser ikke at kaste sig ud i nye eventyr.

Selvom Steen Skallebæk og Ole Kristoffersen ikke længere er en del af Lagkagehuset, bærer alle kædens forretninger stadig de to iværksætteres logo 'Ole & Steen' på facaden.