Selv om en potentiel kunde også er en konkurrent, må en bank ikke afvise kunden af den grund.
Det slår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fast i en sag, hvor Spar Nord har accepteret en bøde på 1,5 millioner kroner for at have overtrådt betalingsloven.
Spar Nord afviste blandt andet at give vekselbureauet Vexel adgang til bankens kontotjenester med den begrundelse, at Vexel var en konkurrerende virksomhed.
Men det strider mod reglerne om, at betalingsinstitutter også skal have mulighed for at have en konto i en bank, og at bankerne ikke må diskriminere.
- Reglerne forpligter pengeinstitutter til at give betalingsinstitutter adgang til pengeinstitutternes kontotjenester, netop for at betalingsinstitutter reelt kan konkurrere med blandt andet bankerne.
- I den konkrete sag har Spar Nord afvist et betalingsinstitut blandt andet med den begrundelse, at det driver konkurrerende virksomhed, og det er klart ulovligt, siger kontorchef Michael Høg Riis fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en kommentar til bøden.
Styrelsen understreger i sin omtale af sagen, at der ikke er noget til hinder for at smide en kunde på porten igen, hvis det pågældende selskab ikke lever op til hvidvaskreglerne eller bankens øvrige generelle regler.
Men det skal ske på et objektivt, ikke-diskriminerende og proportionelt grundlag.
Spar Nord blev i maj overtaget af Nykredit. For nylig har Nykredit meddelt, at man vil lukke 38 af de nuværende 89 Spar Nord-filialer.
/ritzau/