En strejke blandt SAS' piloter betyder, at 673 flyvninger bliver aflyst fredag, hvilket påvirker 72.000 passagerer. Det oplyser SAS i en meddelelse.

Både de danske, svenske og norske SAS-piloter strejker, fordi deres forhandlinger med ledelsen om løn og vagtplaner er brudt sammen.

De danske piloter nedlagde arbejdet fredag morgen efter, at først deres svenske og derefter deres norske kolleger var gået i strejke.

Det oplyser piloternes forening SAS Pilot Group i en pressemeddelelse og i en melding fra SAS selv.

Strejken træder i kraft med det samme og kommer til at påvirke hundredevis af afgange og tusinder af passagerer. SAS skriver, at 673 afgange fredag bliver aflyst, og 72.000 passagerer bliver ramt.

Du kan se, om dit fly er påvirket her.

I Danmark bliver mindst 33 afgange fra København og en enkelt fra Aalborg berørt. Hverken Billund eller Aarhus har indtil videre aflysninger på grund af strejken.

I alt 1409 piloter i både Danmark, Norge og Sverige har nedlagt arbejdet, skriver SAS Pilot Group.

»Vi er langt fra hinanden,« siger pilot og næstformand i Dansk Pilotforening Henrik Thyregod til DR efter nattens forhandlinger.

Allerede torsdag aften aflyste SAS præventivt 205 afgange fredag morgen og formiddag.

Strejken begyndte i Sverige natten til fredag, bekræftede Wilhelm Tersmeden, talsmand for pilotforeningens SAS-afdeling, til det svenske nyhedsbureau TT.

Piloterne er uenige med ledelsen i SAS om en ny overenskomst, som blandt andet handler om løn og arbejdsvilkår.

I den forbindelse er det blandt andet spørgsmålet om piloternes vagtplaner, der skiller parterne. Piloterne mener også, at deres løn er for lav i sammenligning med kollegerne i konkurrerende selskaber.

»I SAS er det sådan, at stort set alle piloter arbejder sådan, at de ikke aner, hvornår de har fri. De får skema 14 dage før, det træder i kraft, og man kan arbejde op til syv weekender i træk. Vi har fuldstændig rimelige krav,« siger næstformand Henrik Thyregod til dr.dk.

I pressemeddelelsen fra SAS Pilot Group siger formanden for Dansk Pilotforening, René Arpe, at piloterne er kede af at deres konflikt går ud over passagerne.

»Strejken kunne have været undgået, hvis SAS havde vist en reel vilje til at komme os i møde. I stedet møder vi en SAS-ledelse, som mener, at deres medarbejdere skal acceptere forringede arbejdsvilkår, uforudsigelig arbejdstid og utryghed om sit eget job. Desværre ser vi ingen anden mulighed, end at bruge de kampmidler vi har til rådighed,« siger Arpe.

Onsdag sagde pressechef i SAS, Mariam Skovfoged, til B.T., at ledelsen til det sidste håbede, at konflikten kunne undgås.

»Vores piloter har fine vilkår og en rigtig god løn. Vi oplever stort set ikke, at vores piloter forlader os. Tværtimod: Når vi har ledige job, får vi flere tusinde ansøgninger. Det tager vi som et tegn på, at vi stadig er en attraktiv arbejdsplads.«

Deadlinen for at nå en aftale mellem SAS og luftfartsselskabets piloter i Danmark, Norge og Sverige blev nået ved midnat natten til fredag.

Klokken 03.00 natten til fredag var der stadig ikke kommet nyt fra forhandlingerne i Forligsinstitutionen i København.

Omkring klokken halv syv fredag morgen lød det så fra Forligsinstitutionen, at forhandlingerne også var brudt sammen i Danmark.

I en pressemeddelelse fra SAS fredag morgen beklager kommunikationsdirektør i SAS, Karin Nyman, at så mange passagerer bliver ramt.

»Det er dybt ulykkeligt, at pilotkonflikten nu rammer vore kunder. SAS er klar til at fortsætte forhandlingerne, men kravene vil få meget store konsekvernser for virksomheden, hvis de bliver efterkommet fuldt ud.«

Men trækker strejken ud, risikerer den at blive meget dyr på SAS.

Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen sagde torsdag til Ritzau Finans, at en strejke i værste fald kan koste SAS hele sit årsoverskud på mindre end to uger.

»Det vil blive meget dyrt for SAS. Jeg vil forvente, at det vil koste omkring 75 til 100 millioner svenske kroner om dagen, hvis alle SAS’ fly skulle parkeres på landjorden på grund af sådan en strejke.«