Der er igen røde tal på bundlinjen hos SAS.
Flyselskabet har således i sit andet kvartal et nettounderskud på 1,525 milliarder svenske kroner svarende til 980 millioner danske kroner.
Det viser selskabets halvårsregnskab, der løber fra perioden november 2022 til april i år.
Regnskabet, som viser det 14. kvartalsunderskud i træk, er offentliggjort torsdag morgen.
SAS-underskuddet er stort set på niveau med det tilsvarende kvartal sidste år.
Det er tilfældet, selv om SAS faktisk øgede sin omsætning i kvartalet fra omkring syv milliarder svenske kroner sidste år til knap ni milliarder svenske kroner i år.
Selskabet noterer sig da også en stigning på 36 procent i antallet af passagerer sammenlignet med samme kvartal sidste år.
»Vi er tilfredse med at se, at den generelle underliggende efterspørgsel på at rejse var sund i kvartalet på trods af den økonomiske usikkerhed for samfundet som helhed,« siger topchef Anko van der Werff i en skriftlig kommentar til regnskabet.
Men alligevel lykkedes det ikke selskabet at tjene penge.
Det kriseramte flyselskab er for tiden i gang med en konkursbeskyttelsesproces i USA – en såkaldt chapter 11-proces.
Samtidig har selskabet gang i en plan om at spare ved navn SAS Forward. På begge områder noterer Anko van der Werff sig, at der har været fremskridt i de seneste kvartaler.
Selskabet forventer et underskud i hele 2023-regnskabet. Men i 2024 forventer SAS et overskud blandt andet på baggrund af sparetiltagene.
Aktieanalysechef og luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen ser visse tendenser til, at selskabet måske er på vej i bedring – blandt andet i omkostnings- og passagertallene.
Men overordnet går det stadig skidt for SAS, mener han.
»Det er svage tal. SAS har fået markant flere passagerer set i forhold til samme kvartal sidste år, men indtjeningen står i det store hele i stampe,« siger Jacob Pedersen.
»Det er, fordi alle de indsatser, man laver i øjeblikket, foregår under overfladen. Det giver først en positiv indtjeningseffekt i 2024, 2025 og særdeleshed 2026. I den forstand går SAS glip af den indtjeningsfest, som ser ud til at komme i industrien over de næste to kvartaler.«
En anden usikkerhedsfaktor ramte i øvrigt selskabet for nylig.
Her kom det nemlig frem, at EU-retten har underkendt EU-Kommissionens godkendelse af milliardstøtte fra den svenske og danske stat til flyselskabet i 2020.
SAS forventer dog ikke umiddelbare konsekvenser af kendelsen og ser sammen med staterne på »mulige veje frem«.
/ritzau/