Da SAS-piloterne og SAS var på vej til forhandlingsbordet torsdag, sendte selskabet en fondsbørsmeddelelse ud.

Her blev der advaret om, at virksomheden sandsynligvis skal radikalt nedskalere. I værste tilfælde kan virksomheden falde helt sammen, advarer direktør for SAS, Anko van der Werff.

»Strejken sætter kapitel 11-processen, og i sidste ende virksomhedens overlevelse, på spil,« siger Anko van der Werff i fondsbørsmeddelelsen.

SAS har modtaget konkursbeskyttelse i USA. Det omtales som kapitel 11. Det vil sige, at virksomhedens kreditorer ikke kan begære virksomheden konkurs.

Siden omkring 1.000 SAS-piloter startede strejken den 4. juli, har det kostet SAS op mod 90 millioner per dag, oplyser SAS.

Og den økonomiske blødning ser ikke ud til at stoppe lige foreløbig, hvis man spørger den norske mægler i konflikten, Mats Wilhelm Ruland.

»Det er nogle meget komplicerede forhandlinger. Der er tre lande og fire forskellige fagforeninger,« sagde Mats Wilhhelm Ruland i nat ifølge mediet VG.

Forhandlingerne mellem SAS og flyselskabets piloter begynder igen klokken 10 fredag efter at have forhandlet til klokken 01 natten til fredag.

Mere end 270.000 passagerer er ifølge SAS blevet ramt af strejken, og 2.550 fly er blevet aflyst som konsekvens af konflikten.

Nogle af forklaringerne på SAS-piloternes utilfredshed er, at SAS måtte opsige cirka halvdelen af piloterne, efter coronapandemien fik greb om flybranchen.

Nu er piloterne utilfredse med, at SAS har ansat piloter på andre overenskomster med andre vilkår i to datterselskaber SAS Link og SAS Connect.