Det danske modebrand Zizzi er gået gevaldigt tilbage på bundlinjen i 2022.

Mens overskuddet i 2021 lød på 46,8 millioner, endte det i 2022 således kun på 9,4 millioner, fremgår det af selskabets årsregnskab.

Det er et fald på knap 80 procent.

Zizzi producerer primært det, selskabet selv kalder plus size-modetøj – altså tøj i større størrelser. Tøjet er udelukkende målrettet kvinder.

Af regnskabet fremgår det, at krig, inflation og andre makroøkonomiske forhold har udfordret virksomheden.

»Ledelsen anser det økonomiske resultat for utilfredsstillende,« lyder det i en kommentar i regnskabet.

Heri fremgår det også, at ledelsen forholder sig »realistisk til pessimistisk« i sine forventninger til væksten i 2023. Der fremgår ikke nogen konkret økonomisk målsætning for året.

Zizzi, der blev stiftet i 2000, har ellers tidligere oplevet stor medvind:

I 2018 berettede B.T., at omsætningen var vokset med mere end 20 procent til 590 millioner kroner, efter virksomheden droppede kørende sælgere og begyndte at satse større på digitalt salg.