På trods af et faldende cigaretsalg har giganten Phillip Morris øget omsætningen i årets første ni måneder.

New York. Den internationale tobaksgigant Phillip Morris, der står bag brands som Marlboro, L & M og Chesterfield, sælger færre og færre cigaretter. Det til trods stiger omsætningen og salget af e-cigaretter boomer.

Det viser selskabets regnskab, der netop er offentliggjort. Mens regnskabet skuffer i forhold til aktiemarkedets forventninger, er Phillip Morris godt tilfreds.

- Som forventet var vores finansielle resultater i tredje kvartal meget stærke. Vi har øget vores internationale markedsandel.

- På trods af pres på overskudsgraden fra negative udviklinger i Rusland og Saudi-Arabien, såvel som store investeringer i Iqos (et e-cigaret brand red.), der fortsætter sin fantastiske udvikling, leverer vi et stabilt overskud, skriver administrerende direktør André Calantzopoulo i regnskabet.

Salget af cigaretter er faldende, da regulativer, lovgivning og fokus på sundhedsfaren mindsker antallet af rygere i den vestlige verden.

Mere specifikt har Phillip Morris i år været presset af nye skatter på cigaretter i Saudi-Arabien, der har fordoblet prisen på en pakke cigaretter. I Rusland er udfordringen også stigende skatter, men samtidig en stigning i salget af cigaretter på det sorte marked.

Det til trods solgte Phillip Morris 198,5 milliarder cigaretter i tredje kvartal - juli, august og september - og har siden nytår solgt 565,6 milliarder cigaretter. Det er fald på 4,1 og 7,6 procent i forhold til samme perioder sidste år.

Til gengæld er salget af e-cigaretter og udstyr til disse eksploderet. Salget, der opgøres i såkaldte "heated tobacco units" er næsten femdoblet til 9,7 milliarder enheder i tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Skeler man til finanserne klarer Phillip Morris dog faldet i antallet af cigaretter godt. Omsætningen i tredje kvartal steg til 7,5 milliarder dollar og for årets første ni måneder til 20,5 milliarder dollar - 130 milliarder kroner.

For hele året optil nu har det givet et nettoresultat på 1970 millioner dollar, 12,5 milliarder kroner.

/ritzau/