PepsiCo solgte i modsætning til Coca-Cola mere i årets første tre måneder og øgede også sit overskud.
København. Hvis der skal udpeges en vinder af colakrigen mellem Pepsi og Coca-Cola for første kvartal af 2017, må det blive førstnævnte.
For hvor Coca-Colas omsætning faldt med 11 procent i perioden, så viser Pepsicos kvartalsregnskab en fremgang i salget på knap to procent.
PepsiCo markedsfører foruden sin kendte cola også sodavand som 7Up og Mountain Dew.
Men selskabet ejer også chipsproducenten Frito-Lay og Quaker Oats, der blandt andet sælger morgenmadsprodukter.
Og hvor sidstnævnte var ramt af en svag tilbagegang i både omsætning og driftsresultat, var fremgangen jævnt fordelt på de øvrige Pepsi-divisioner.
Den samlede omsætning i kvartalet løb op i 12 milliarder dollar (82 milliarder kroner), og driftsresultatet lød på 1,93 milliarder, svarende til en fremgang på 19 procent i forhold til samme periode året forinden.
Kigger man alene på omsætningen på læskedrikke, er Coca-Cola fortsat størst med 9,1 milliarder dollar.
PepsiCo solgte tilsvarende for lige knap 8 milliarder dollar.
/ritzau/