Allerede i slutningen af juni kunne SAS mærke et faldende billetsalg på grund af udsigten til en strejke. Det oplyser SAS selv i forbindelse med, at selskabet torsdag har fremlagt trafiktal for juni.

Juni, der i mange år har været SAS' travleste måned, er indtil videre igen i år den måned, hvor flest har fløjet med SAS.

Men tallene illustrerer også, hvordan SAS kæmper med at nå samme omfang, som før coronapandemien satte flybranchen på pause.

Sammenlignet med maj bevægede SAS sig i juni længere fra det antal af rejsende, som man havde i de samme måneder i 2019, der er det seneste år, før coronaepidemien satte flybranchen i stå.

Samlet var SAS omkring 675.000 rejsende under sit 2019-niveau i maj, mens forskellen var omkring en million rejsende i juni.

En del af forklaringen er, at SAS sender færre fly i luften. Belægningen på de fly, som SAS sender op, lå i juni noget nær niveauet fra før coronapandemien.

I juni varmede piloterne og SAS op til en mulig strejke, men selv det tidligste strejkevarsel var først til 29. juni.

Derfor er det begrænset, hvilken effekt det har haft på antallet af rejsende, vurder luftfartsanalytiker for Sydbank Jacob Pedersen.

I en kommentar til trafiktallene skriver SAS:

»Varslet om en strejke fra SAS Scandinavia-piloternes fagforening begyndte at påvirke vores bookinger mod slutningen af måneden.«

»Vores kunder, der i lang har længtes efter at rejse, fik deres planer forstyrret midt i sommerens højsæson, hvor vi så frem til at flyve med passagererne.«

Ifølge Jacob Pedersens analyse kommer den strejke, der er brudt ud i juli blandt piloterne i SAS Pilot Group, til at bringe denne måneds trafiktal i knæ.

Samtidig kan timingen af strejken blive dyr for SAS, der efter corona skal forsøge at erstatte de nu hjemmearbejdende erhvervsrejsende med ferierejsende.

»Fritidsrejsendes danskeres rejselyst har nærmest aldrig været højere, og billedet er stort set det samme i Sverige og Norge, skriver Jacob Pedersen i en analyse af antallet af rejsende.«

»Den rejselyst misser SAS nu fuldstændig. Samtidig efterlader sommerens bristede rejseforventninger for skandinaver med SAS-billetter et afgrundsdybt hul i tilliden til SAS.«

»Da de fritidsrejsende bliver vigtigere for SAS' forretning i fremtiden, på grund af lavere rejselyst blandt de forretningsrejsende, kan tillidskrisen blive dyr.«

/ritzau/