Selv om Danske Banks kunder er vilde med bankens onlineløsninger, havner banken fortsat nederst på rangliste.

Danske Banks anstrengelser for at charmere sig ind hos kunderne kommer ikke til udtryk, når kunderne skal give banken karakterer.

Endnu engang havner Danmarks største bank i bunden af analyseinstituttet Voxmeters årlige undersøgelse af kundernes syn på deres bank.

(Artiklen fortsætter under faktaboksen)

Danske Bank får en pointscore på 5343 ud af 11.000 mulige. Bankens privatkundedirektør, Thomas Mitchell, hæfter sig først og fremmest ved, at banken er gået frem i den samlede pointscore:

»Men når det er sagt, så viser målingen selvfølgelig, at vi har lang vej igen,« siger han om pointscoren, der er steget med 365 point siden 2014.

»Det tager noget tid at vende en supertanker. Men så længe vi ser fremgang fra måling til måling, så er vi også sikre på, at vi nok skal nå i mål,« siger han.

Voxmeter undersøger hvert år kundernes tilfredshed på en række punkter i de største banker i Danmark.

Alle år - undtagen 2008 - er Arbejdernes Landsbank kommet ud som nummer et, mens Danske Bank har ligget i bunden blandt de ni største danske banker.

I år er Voxmeters undersøgelse for første gang udvidet, så den tæller de 20 største banker. På den liste hiver Danske Bank sig op på næstsidstepladsen.

Ifølge Thomas Mitchell kan Danske Bank haft fremgang i kundetilfredsheden igennem 2015, selv om det ikke slår igennem det vægtede gennemsnit for året.

Og 2015 blev året, hvor banken satte en stopper for kundeflugten. Danske Bank havde i 2015 en nettotilgang af kunder med nemkonto på omkring 3000, siger Thomas Mitchell.

Det står i skarp kontrast til katastrofeåret 2013, hvor banken mistede omkring 65.000 kunder. I 2014 forlod 8100 kunder butikken.

For at vende kundeflugten har Danske Bank blandt andet afskaffet salgsmål for medarbejderne, som nu belønnes efter kundetilfredshed, ligesom banken har satset hårdt på digitale løsninger.

Sidstnævnte kvitterer kunderne for. 93 procent af Danske Banks kunder synes, at banken har "gode onlineløsninger", hvilket er det højeste blandt alle bankerne.

Men i Voxmeters undersøgelse vurderer 18,7 procent af kunderne fortsat, at banken fokuserer for meget på salg - kun lige overgået af Nordeas kunder.

Ifølge Thomas Mitchell er det et udtryk for, at banken fortsat skal kæmpe sig ud af fortidens skygge.

»Når kunderne bliver spurgt, tænker de måske på en oplevelse et eller to år tilbage. Jeg vil vove den påstand, at de kunder, der har været til møde i dag, ikke vil få den oplevelse,« siger han.