Det var et hackerangreb, der i weekenden var med til at lægge flere store ejendomsmæglere ned.
Det bekræfter udbyderen, der hoster selskabernes hjemmesider, nu.
»Support-IT Network har i weekenden været udsat for et cyberangreb på vores datacenter. Det står nu klart,« lyder det fra direktør Peter Hansen til B.T.
Det var hos Nybolig, Estate og RealMæglerne, at kunder ved weekendens begyndelse ikke længere kunne klikke sig ind og se nærmere på huse og lejligheder. Her blev man i stedet mødt af hvide skærmbilleder med kortfattede beklagelser.
Til B.T. fortalte RealMæglerne eksempelvis, hvordan flere af selskabets systemer var ramt, og at processerne med at oprette kunder, ajourføre sager og finde dokumenter også var påvirket.
Problemerne kan dog være mere alvorlige, end de i første omgang fremgik. Fortæller man hos Support-IT Network.
»Vi valgte tidligt at lukke it-miljøerne ned¨for at få et overblik over situationen og begrænse eventuel skade. Det betyder, at flere af både vores kunders og vores egne systemer har været eller fortsat er påvirket af dette,« lyder det fra direktør Peter Hansen i en skriftlig kommentar:
»Vi har desuden informeret Datatilsynet 7. februar, idet vi desværre ikke kan udelukke, at personlige oplysninger om Support-IT, vores kunder og deres slutkunder er kompromitteret.«

Fra Nybolig og Estate, der er en del af samme koncern, lyder det onsdag:
»Vi kan forsikre om, at hverken vores eller vores kunders data er ramt. Det gælder både Nybolig og Estate. Derfor er data heller ikke kompromitteret,« konstaterer pressechef Alexander Winther.
Lignende udmelding er Realmæglernes presse- og kommunikationsansvarlige, Mikkel Milsgaard, tidligere på ugen kommet med:
»Vi er heldigvis ikke patient nul, så vi har ikke mistet data, og vores kunders data er heller ikke blevet lækket. På den måde er vi heldige,« sagde han.
Nyboligs og Estates hjemmesider kom mandag op at køre igen. Realmæglernes site er onsdag morgen stadig nede.
Support-IT Network ønsker ikke at kommer med nærmere oplysninger om, hvor stort omfanget af skaderne har været – eksempelvis antallet af berørte virksomheder og hjemmesider.
»Vores fokus er naturligvis først og fremmest på at begrænse skaden for vores kunder og os selv og på at komme sikkert tilbage til stabil drift via en kontrolleret åbning af systemerne så hurtigt, som det er muligt. For nuværende kan vi af hensyn til vores egen undersøgelse af cyberangrebet ikke komme med yderligere detaljer,« lyder det fra selskabets direktør, Peter Hansen.
Opdateret: Peter Hansen oplyser til Support-IT Network til B.T.: »Jeg kan bekræfte, at Nybolig og Estate ikke har mistet data, og der har ikke været uautoriseret adgang til disse ejendomsmægleres systemer. Nedlukningen af systemerne skete ene og alene af sikkerhedsmæssige hensyn. Derfor er der ikke grund til bekymring hos Nyboligs og Estates kunder.«

