Flere af kunderne hos Novo Nordisk har i første halvår opbygget større lagre af medicin. Det har øget salget.

Selv i de værste kriser er der behov for medicin, og det har Novo Nordisk nydt godt af i årets første seks måneder.

I perioden har et større salg været med til at øge overskuddet for den danske medicinalgigant. Det viser halvårsregnskabet fra selskabet.

Samlet har Novo Nordisk i årets første seks måneder tjent 22,5 milliarder kroner. Det er en stigning på 12 procent i forhold til samme periode året før.

Bag det større overskud ligger en omsætning, der i forhold til første halvdel af sidste år er steget med otte procent til 63,9 milliarder kroner.

Novo Nordisk forklarer selv, at salgsvæksten i første halvår har været positivt påvirket af kunders lageropbygning, der har været relateret til coronaudbruddet.

Det er dog primært i første kvartal, at kunderne for alvor har købt stort ind til deres lagre. I andet kvartal har kunderne nemlig igen nedbragt lagrene.

Fælles for første og andet kvartal er det, at færre patienter ifølge Novo Nordisk har startet ny behandling. Det har holdt salgsvæksten tilbage for første halvår.

Uanset er ledelsen tilfreds med den økonomisk udvikling, der har været i årets første seks måneder.

»Trods covid-19 er vi tilfredse med resultaterne i første halvdel af 2020 og med de fremskridt, vi har gjort i vores strategiske ambitioner,« siger Lars Fruergaard Jørgensen, administrerende direktør hos Novo Nordisk, i en kommentar.

Det største forretningsområde hos Novo Nordisk er udvikling af midler til behandling af diabetes. Med mere end 90 års erfaring er selskabet i dag en af de største spillere på området for diabetesbehandling.

Ifølge Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank, står Novo Nordisk med de bedste produkter på markedet til diabetesbehandling. Det er årsagen til, at selskabet bliver ved med at sælge så meget, som det gør.

»Den produktportefølje, som Novo Nordisk har, vil efter min vurdering også bidrage til vækst i de kommende år,« siger Søren Løntoft Hansen.

Det er særligt i USA, at Novo Nordisk har et stort salg af sine produkter. Her er der i første halvår alene blevet solgt for 27,8 milliarder kroner.

Det er næsten halvdelen af selskabets samlede omsætning på 63,9 milliarder kroner.

/ritzau/