Det kriseramte flyselskab Norwegian er ikke helt reddet endnu, men en redning er kommet et stort skridt nærmere.

Sådan lyder det fra aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, der følger luftfartsbranchen tæt.

Meldingen kommer, efter at det norske flyselskab fredag fik godkendt sin redningsplan af en dommer i Irland.

- Vi er gået fra en situation, hvor det var meget sandsynligt, at de bliver reddet, til at det nu er meget, meget usandsynligt, at de ikke bliver reddet, i og med at de har fået kreditorerne til at gå med, og planen er godkendt, siger Jacob Pedersen.

Processen med at redde Norwegian er foregået i Irland, da en stor del af selskabets fly og gæld er registreret i landet.

Redningsplanen betyder, at Norwegians kreditorer går med til kun at få en lille del af deres tilgodehavender.

Næste skridt er, at planen også skal godkendes i Norge. Det ventes at kunne være på plads midt i april.

For at Norwegian kan blive reddet, skal flyselskabet derudover skaffe 4,5 milliarder norske kroner i frisk kapital.

Den norske stat har tidligere meldt ud, at den er klar med de 1,5 milliarder i form af et kriselån, men derudover skal private investorer også skyde penge i flyselskabet.

- Det ligner, at den største sten på vejen mod redning, er ryddet af vejen. Men man må ikke glemme, at Norwegian fortsat ikke er i mål endnu, for de mangler fortsat at skaffe nogle milliarder i kassen, siger han.

En del af redningsplanen har været, at 34.000 kunder med tilgodehavender for aflyste flyrejser, ikke får deres penge.

Langt de fleste Norwegian-kunder - omkring 98 procent - har dog fået penge retur for aflyste rejser under coronaudbruddet.

Norwegian var inden coronakrisen omkring 10.000 ansatte. I fremtiden forventer selskabet at være omkring en tredjedel.

For de danske flyrejsende vil man dog ikke opleve den store forskel, vurderer Jacob Pedersen.

- Norwegian vil rejse sig fra asken som et flyselskab, der vil have mange af de samme ruter fra Danmark ud i Europa som tidligere.

- Det er klart, at det vil være en gradvis proces, fordi flyruterne skal genstartes efter corona, siger Jacob Pedersen.