I juni havde Norwegian 113.004 passagerer. Det er flere end i maj, hvor der blev fløjet 73.401 passagerer.

Norwegian fløj i juni med 113.004 passagerer. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Dermed er trafikken langsomt på vej tilbage. I maj blev der fløjet 73.401 passagerer.

Det er dog stadig milevidt fra niveauet, inden coronakrisen satte ind.

Til sammenligning havde Norwegian i juni sidste år knap 3,5 millioner passagerer.

Dermed er passagerantallet faldet tæt på 97 procent fra sidste år. I maj var tilbagegangen på 98 procent.

Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker hos Sydbank, vurderer, at det vil tage flere år, før trafikken er tilbage på det niveau.

- Vi skal formentlig frem i 2022, før man nærmer sig et niveau, som det man har haft.

- Norwegian er et af de selskaber, der kommer til at være mindre, men som vil være stærkt fokuseret på ikke kun Norge, men også Danmark, siger han.

Udbruddet af coronavirus har ramt flybranchen særdeles hårdt.

Rejserestriktioner og grænselukninger har betydet, at flyene har måttet blive på jorden med store tab til følge.

Der åbnes dog langsomt op for flere ruter, og Norwegian har i juli åbnet for flere afgange fra København - blandt andet til Berlin.

Coronakrisen har ramt Norwegian hårdt, da selskabet allerede inden krisen var økonomisk klemt efter en årrække med stor vækst og store investeringer.

For at komme igennem krisen er der derfor søsat en større redningsplan.

Norwegian har udstedt aktier for at få penge i kassen, ligesom virksomheder med penge til gode har konverteret gæld til aktier.

Samtidig har den norske stat stillet garantier for lån på op til tre milliarder norske kroner, så Norwegian kan låne penge.

Der er dog ikke udsigt til, at interessen for rejser vender tilbage til niveauet fra før krisen lige foreløbig.

Det fik i sidste uge SAS til at lancere en milliardstor spareplan, hvor der blandt andet skal tilføres på 8,5 milliarder kroner.

Pengene kommer fra den danske og svenske stat, som øger deres ejerandele til omkring 20 procent.

Også flyselskabet Lufthansa har fået hjælp af den tyske stat, der har tilført, hvad der svarer til 22 milliarder kroner.

Den statslige støtte er dog faldet lavprisflyselskabet Ryanair for brystet. Det har fået det irske selskab til at klage til EU-Domstolen.

/ritzau/