Selskabet bag streamingtjenesten Netflix har i årets første kvartal et overskud på 16,1 milliarder kroner.

Streaminggiganten Netflix har i løbet af årets tre første måneder trukket 9,3 millioner nye kunder ind i butikken.

Det viser selskabets regnskab for første kvartal torsdag aften, skriver nyhedsbureauet AFP.

Selskabet har dermed slået markedets forventninger, da estimater indsamlet af Bloomberg regnede med, at giganten ville få blot 4,84 millioner nye abonnenter. Det skriver finansmediet Marketwire.

I alt har 269,6 millioner mennesker nu adgang til Netflix' indhold, fremgår det.

- Med flere end to personer per husstand i gennemsnit, når vi ud til et publikum på mere end en halv milliard mennesker, skriver Netflix i en meddelelse til dets investorer.

- Aldrig før har et underholdningsselskab sendt indhold ud i den størrelsesorden og med den ambition.

Selskabet kan for første kvartal notere et overskud på 2,3 milliarder dollar - det svarer til omkring 16,1 milliarder kroner.

Netflixaktien faldt med tre procent til 589,64 dollar - 4119,93 danske kroner - efter markedets lukning onsdag, øjensynligt fordi selskabet har forudset dårligere salg i næste kvartal.

Aktien er ellers generelt steget siden starten af året.

Netflix har i det seneste år slået hårdere ned på brugere, som deler konti med hinanden. Selskabet har desuden sendt et abonnement på gaden, hvor man kan betale mindre end før, hvis man er villig til at se reklamer.

Netflix udgiver film og tv-serier, som selskabet regner med, at folk vil betale for tjenesten for at se.

I marts løftede streaminggiganten sløret for "3 Body Problem" - en tv-serie baseret på en populær kinesisk science fiction-bogserie, hvor menneskeheden er kommet i kontakt med en civilisation af rumvæsner.

Senere på året kommer anden sæson af den ekstremt populære "Squid Game", som er Netflix' mest streamede serie nogensinde.

/ritzau/