Kunderne er vant til altid at finde modetøj på tilbud. Det presser danske modehuse, siger brancheorganisation.

København: I stedet for at svinge Dankortet i en fysisk tøjbutik og gå derfra med fyldte poser, tjekker danske kunder i dag, om skjorten, kjolen eller sweateren kan fås billigere på nettet.

Forbrugerne har vænnet sig til, at alting altid er på tilbud, og det presser de danske modehuse, siger Thomas Klausen, som er direktør i branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Mode og Textil, DM & T.

- I dag har kunderne tjekket prisen på nettet, inden de kommer ind i butikken. Det vil sige, at der er et meget stort prispres på de danske mærker i øjeblikket, siger Thomas Klausen.

Efter 22 år på catwalken har det danske tøjmærke Bruuns Bazaar tirsdag indgivet en konkursbegæring.

Thomas Klausen vil ikke afvise, at der kan komme flere konkurser blandt de danske modehuse.

- Vi har nok ikke set den sidste konkurs. Branchen har været igennem en omvæltning i de sidste fem år med blandt andet finanskrisen og internettets kommen.

- 32 procent af bliver nu solgt på nettet. Den omvæltning vil utvivlsom få nogle til at knække nakken, mens det er en forretningsmulighed for andre, siger Thomas Klausen.

Økonomisk har det været nogle hårde år for Bruuns Bazaar. Selv om modehuset ifølge pressemeddelelsen de seneste år har nedbragt "engagementet betydeligt" og havde påbegyndt en såkaldt "turn-around", var det ikke nok til at undgå konkurs.

- Denne turn-around var vi halvvejs igennem, men det har desværre ikke været muligt at sikre tilstrækkelig langsigtet finansiering til gennemførelsen af anden og sidste del af genopretningen, som ville kræve øget investering i markedsføring og salgsudvikling, lyder det i en pressemeddelelse fra Bruuns Bazaar.

/ritzau/