Coronanedlukningen sendte Danske Banks MobilePay-forretning til tælling, men efter blot én uge i knæ gjorde den populære app noget af et comeback.

For danskerne endte nemlig med at gå decideret købe-amok i netbutikkerne.

Det skriver Finans.

Over for mediet forklarer Peter Kjærgaard, der er pressechef i MobilePay, selve 'comebacket' som et resultat af, at mange danskere blev hjemsendt fra deres arbejde:

»Fra 12. marts kunne vi se et dramatisk fald i brugen af MobilePay i fysiske butikker, og den første uge ramte det også online-handlen. Men så nærmest eksploderede online-salget, fordi folk pludselig skulle have alle mulige ting til børneværelset og haven og bygge fitnessrum.«

Faktisk eksploderede danskernes købetrang så meget, at MobilePay satte en historisk rekord i april i forhold til betaling i netbutikker med en samlet vækst på op mod 130 procent.

Den enorme nethandel betød derfor, at den gennemsnitlige værdi for hver transaktion rundede 365 kroner.

En rekordstor stigning på hele 22 procent i forhold til samme periode sidste år.

I alt overførte danskerne i andet kvartal 31,3 milliarder kroner via MobilePay. Hele 3,4 milliarder kroner mere end den hidtidige rekord fra 2019.

MobilePay-forretningen oplyser dog, at antallet af transaktioner faldt med 2,2 procent i forhold til 2019, hvor MobilePay præsenterede et tab efter skat på 19,2 millioner kroner.