For omkring 2,5 år siden var den nu 24 år gamle Michael Tobiassen Hansen en tur i Føtex for at købe et halvt kilo hakket oksekød og to sæt barberblade. Et til ham og et til kæresten.

Men da han kiggede på regningen, spærrede han øjnene op.

»Jeg åbnede posen og kiggede på varerne. Der var altså kun to gange fire barberblade og et halvt kilo oksekød. Og jeg kan tydeligt huske, at jeg tænkte: Hvorfor fanden skal det koste så meget?« siger Michael Hansen til BT.

Den korte indkøbstur i Føtex havde nemlig kostet ham intet mindre end 579 kroner.

Derefter begyndte han så småt at undersøge, hvad det ville indebære at få produceret sine egne barberblade. Michael Hansen tog på messer og fik udviklet et netværk inden for branchen. Ifølge ham manglede man nemlig en gylden mellemvej. Et godt produkt til en fair pris.

Halvandet år efter den dyre indkøbstur åbnede han webshoppen Barberklingen, hvor man via en abonnementsordning får tilsendt fire barberblade i et tidsinterval, som man selv vælger. Det koster 99 kroner per forsendelse.

Her ses et sæt, man modtager som kunde.
Her ses et sæt, man modtager som kunde. Foto: Barberklingen
Vis mere

Da Michael Hansen startede sin virksomhed, drømte han om at få 10.000 aktive medlemmer. Men det er gået langt over forventning. Efter et års tid har Barberklingen omkring 25.000 aktive medlemmer.

»Hvis man antager, at et barberblad holder cirka seks gange, hvilket er lavt sat, så betyder det, at vi har været med i over 1,4 millioner barberinger i det danske hjem,« siger Michael Hansen stolt.

I starten pakkede og sendte han barberbladene fra sine forældres hjem i Herlev. Men den lille enmandsvirksomhed er vokset støt, og han har allerede to fuldtidsansatte heriblandt sin egen mor.

Måtte bede forældre om stort lån

Grundet sin unge alder havde Michael Hansen ikke kapital til at bestille det første parti barberblade fra sin fabrikant, som han havde været i kontakt med længe. Men efter flere lange snakke med forældrene og en fremvisning af en prototype af barberbladet, fik han overtalt dem til at låne ham en halv million kroner i startkapital.

»I starten troede de, at jeg var kuleskør, men til sidst kunne de godt se den gode idé,« siger han.

Det var blandt andet det tætte samarbejde med fabrikanten, som fik overtalt forældrene. Og det er vigtigt for den unge iværksætter at være en del af produktudviklingen.

»Vi har valgt at indgå i samarbejde med nogen, hvor vi kan være med i udviklingen, og det er skide sjovt. Det handler også om, at vi vil springe flest mulige og dyre mellemled over. Produktet skal stort set komme direkte fra fabrikken og hjem til vores medlemmer,« siger han.

Michael Hansen har ansat sin mor hos Barberklingen. Her ses de på lageret i Herlev.
Michael Hansen har ansat sin mor hos Barberklingen. Her ses de på lageret i Herlev. Foto: Barberklingen
Vis mere

I virksomhedens første år har Barberklingen rundt regnet omsat for fem millioner kroner. Det betyder også, at han så småt er begyndt at afdrage på lånet. Og selv om han får lønnet sig selv og sine to medarbejdere, så går størstedelen af pengene til videreudvikling af produktet.

Eksempelvis har han, på medlemmernes foranledning, designet et rejseetui og en aluminiumsholder til barberbladets greb. Michael Hansen fortæller, at han sagtens kunne have taget penge for det, men han mener, at det er vigtigt at tage sig godt af sine eksisterende kunder, hvorfor han i første omgang forærede dem væk til medlemmerne.

»Jeg behøver ikke en fed bil«

Grundlæggende mener Michael Hansen, at der findes to slags iværksættere. Dem, som brænder for deres virksomhed, og dem, som brænder for at tjene penge. Det skinner også igennem, når han selv taler om profit og sin filosofi i forhold til sine egne medlemmer.

»Essensen er, at jeg ikke behøver en fed bil. Jeg kunne sagtens sælge produkterne (rejseetuiet og aluminiumsholderen) for mange penge. Men jeg fokuserer på vores eksisterende kunder, og det er grunden til, at vi vokser så hurtigt,« vurderer han.

Barberklingen blev for en måneds tid siden nomineret og kåret til E-Handelsprisen af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) for bedste nye e-handelsvirksomhed.

»Det er en anerkendelse af, at vi har skabt noget. Det er det fedeste klap på skulderen. Jeg har ikke i min vildeste fantasi troet, at det kunne gå så stærkt. Det viser, at hvis man har passion og brænder for det, man gør så kan man nå langt.«

Hos Barberklingen følger der ikke en binding med, når man tilmelder sig. Man kan som medlem selv vælge, hvor ofte man får tilsendt en pakke. Og man kan ligeledes sætte sit medlemskab i bero på ubestemt tid. Og det er der god grund til.

»Jeg orker ikke selv at købe et abonnement på et magasin, hvis det er svært at komme ud af igen. Hos os har brugeren 100 procent kontrol. Det er også en af de ting, som vi bliver rost for.«

Barberklingen har i dag 60 procent mænd og 40 procent kvinder som kunder. Det giver ifølge grundlæggeren ingen mening, at der skal være forskellige produkter til mænd og kvinder. For den unge iværksætter er det vigtigt at ramme bredt. Ikke kun på køn, men også på alder.