Salg af restauranter har gjort 2016 til et særdeles godt år for McDonald's i Danmark, viser nyt regnskab.
København. De seneste år har McDonald's i Danmark fravalgt selv at drive en lang række restauranter og solgt dem til franchisetagere. Og det har været en særdeles god forretning.
I 2016 steg overskuddet i fra McDonald's danske forretning med ikke mindre end 51 procent til 132 millioner kroner. Det på trods af, at omsætningen - indtægter før udgifter - faldt med over 100 millioner kroner til 314 millioner kroner.
- Faldet i omsætningen kan hovedsageligt tilskrives den strategiske beslutning fra ledelsen om at "genfranchise" 12 restauranter i løbet af 2015 og de sidste fire i 2016.
- På den baggrund faldt omsætningen fra McDonald's-ejede restauranter med 67 procent. Det blev delvist opvejet af øget omsætning fra franchises på 19 procent, skriver McDonald's i sit regnskab.
Mens omsætningen er faldet betydeligt er overskuddet altså steget betydeligt, da franchise-tagere betaler for fornøjelsen af at drive burgerrestauranterne.
Samtidig skal McDonald's ikke stå for udgifterne. Derfor er selskabets antal ansatte mere end halveret til 134 i 2016 og lønudgifterne dermed også nært halveret.
Og så er der kommet penge ind fra salget af bygningerne.
- Ledelsen finder resultatet tilfredsstillende, skriver McDonalds Danmark i sit regnskab.
Selskaber skriver samtidigt, at "system wide sales", der dækker over salget i både selvejede og franchisetageres restauranter, steg med 6,3 procent sidste år.
Hvad den samlede omsætning er, skriver selskabet ikke.
McDonald's har internationalt været i søgelyset for at have unddraget sig skat. I Danmark er det stigende overskud dog også endte i en større skattebillet.
De danske aktiver betalte 34,5 millioner kroner i skat i 2016, svarende til 21 procent af overskuddet.
Moderselskabet er dog ikke gået brødflove fra bordet sidste år. Regnskabet viser, at der i 2016 er betalt 180 millioner kroner i dividende til McD Europe Limited.
/ritzau/