Den amerikanske legetøjsgigant Mattel overgik mål for besparelser i 2019, og det smitter af på overskuddet.

En af verdens største legetøjsproducenter amerikanske Mattel overgik forventningerne til overskuddet i fjerde kvartal, selv om julesæsonens salg af Mattels mest kendte produkt, Barbie-dukken, var udsat for hård konkurrence.

Det viser kvartalsregnskabet ifølge Reuters.

Mattel fik et overskud per aktie på 11 cent i fjerde kvartal. Det skal sættes op mod en forventning blandt aktieanalytikere om et overskud på 3 cent per aktie ifølge Bloomberg News.

Omsætningen landede på 1,47 milliarder dollar mod forventet 1,50 milliarder dollar.

På det nordamerikanske marked faldt salget af dukkeserierne Barbie og American Girl en anelse sammenlignet med året før.

Det skyldes blandt andet en stigende efterspørgsel på en dukkeserie fra konkurrenten Hasbro, der er baseret på figurerne i Disneys "Frost"-film.

"Frost 2" kom op i bograferne i november. Filmen satte skub i salget af Hasbros dukker i fjerde kvartal, som er højsæson for legetøjsproducenter på grund af julen.

At det alligevel lykkedes Mattel at opnå en indtjening, der var bedre end forventet, skyldes store besparelser.

Selskabet havde for 2019 et mål om at sænke omkostningerne med 650 millioner dollar. Men tallet endte på 875 millioner dollar, og det forklarer den bedre end forventede indtjening.

- Vi er ved at ændre den måde, vi driver forretning på, siger Ynon Kreiz, der siden 2018 har stået i spidsen for Mattel.

Ved at lukke fabrikker, fyre medarbejdere og reducere antallet af produkter forsøger Kreiz at gøre selskabet mere profitabelt.

I 2020 forventer Mattel at opnå yderligere besparelser på 50 millioner dollar. Blandt andet ved at lukke fire fabrikker i Asien, Canada og Mexico.

På aktiemarkedet i New York steg kursen på Mattels aktier med over fire procent efter offentliggørelsen af regnskabet.

/ritzau/