Skønhedsgiganten Matas er presset på markedsandele af konkurenter som Normal, Zalando og supermarkeder. Det skal et nyt butikskoncept dog ændre på.

Dagene, hvor Matas og de stribede produkter havde markedet alene, hører fortiden til.

I dag skal den børsnoterede butikskæde konkurere mod Normal, der går efter de prisbevidste kunder, Zalando, der sælger skønhedsprodukter online samt alle supermarkederne, som også sælger alt fra skønhedsprodukter til hygiejneartikler.

Det har ifølge Børsen været med til at få omsætningen til at stagnere og siden falde.

Som et våben mod 'krisen' opruster Matas nu med 600 mio. kroner til både butikker og nettet.

En del af beløbet skal gå til et nyt butikskoncept, hvor Matas-butikkerne bliver meget større end de nuværende, får flere medarbejdere på gulvet og flere luksusbrands på hylderne.

»Det her handler om at være forskellig fra vores konkurrenter og tilbyde noget andet og mere end det, der allerede findes i markedet,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg til Børsen.

Konceptet bliver i år introduceret i otte til ti butikker i landet.  Målet med den nye satsning er, at omsætningen skal stige med 500 mio. kroner i 2023.