»Når man får idéen om at kunne gå på vandet, så er der ikke langt til, at man går gennem isen.«

Den selvransagende udmelding giver serieiværksætteren Martin Thorborg til B.T., efter han ved flere lejligheder i årenes løb har tænkt over egen arrogante attitude og fiaskoer.

Mangemillionæren står bag virksomheder som Jubii, Euroinvestor og Dinero. Men også konkurser med navne som Trendybaby og AcSys.

Og så har Martin Thorborg arbejdet sig ud af en situation, som andre forretningsmænd ifølge ham selv ville »have kaldt en konkurs«.

I en alder af 25 år solgte Martin Thorborg en andel af Cybernet, der sidenhen blev til Jubii, til Telepartner, der dengang var drevet af Aldo Petersen og Peter Forchhammer.

Men ifølge Martin Thorborg blev checken bounced - og Cybernet modtog aldrig pengene.

»Det var nogle rædselsfulde dage. Jeg har aldrig arbejdet så meget som de to år, hvor det lykkedes os at arbejde gælden af,« siger Martin Thorborg og fortsætter:

»Min kæreste forlod mig også, mens det stod på. Jeg var jo aldrig hjemme. Og når jeg var hjemme, så var jeg en smartass, som havde alt for høje tanker om mig selv.«

Martin Thorborg er 48 år gammel, bor sammen med sin kæreste og har to børn fra et tidligere ægteskab. Han blev født i Gentofte, men voksede op i Bagsværd. Martinstiftede sit første firma, MTH Data, i 1993. Sidenhen har han været en del af CyberCom, Jubii, Amino.dk og Dinero; sidstnævnte er han i dag er direktør for. Martin Thorborg har forfattet bøgerne 'E-Pusher' og 'Iværksætter til jeg dør', og så er han foredragsholder. Kilde: Berlingske. Vis mere

Martin Thorborg fortæller til Berlingske om bruddet med kæresten, Cybernets nærdødsoplevelse og sin egen smarte attitude, som et wakeupcall: et sammensurium, der fik ham til at se, at der skulle nye boller på suppen. Og til B.T. uddyber han:

»Jeg arbejdede jo mandag til fredag. Så tog jeg i byen fredag nat for at spille smart, og så sov jeg den ud på Bellevue Strand for bare at arbejde videre om lørdagen.«

Når serieiværksætteren ser tilbage på de tågede minder fra nattelivet i sine midt og slut-20'ere, er der én episode, som står klarere end mange af de andre:

»Jeg spurgte en 7-Eleven-medarbejder om, det mon var 'hans biks?’. Jeg ved ikke, hvor jeg havde det nedladende menneskesyn fra. Jeg har dyb respekt for dem, der lægger så mange timer og nattetimer i deres job i dag. Så det fortryder jeg sgu,« understreger Martin Thorborg og griner kort efter:

»Han må da have tænkt, at jeg var en højrøvet spasser.«

Martin Thorborg fortæller til Berlingske, at denne periode var forbundet med meget skam, og at han stadig husker, »hvordan det var at ligge i mudderet«. Og til B.T. siger han, at han ikke et sekund i tvivl om, at hvis der er en periode, som har modnet ham som menneske og forretningsmand, så er det netop denne periode, hvor det hele ramlede omkring ham.

Han mener imidlertid ikke, at unge iværksættere bør efterligne ham, men anbefaler derimod dagens hurtige karrierekanoner til at »tage en dyb indånding« og være ydmyge omkring deres forretning og deres drømme. Og måske endnu vigtigere:

»Prøv at finde balancen mellem sult og grådighed. Lad være med at tro, at du kan det hele selv. Og hvis noget virker for godt til at være sandt, så skal du være kritisk.«