Bang & Olufsen havde forventet en normalisering på det kinesiske marked, men købelysten er ikke vendt tilbage.

Bang & Olufsens omsætning faldt 20 procent målt i lokale valutaer i selskabets tredje kvartal i det skæve regnskabsår 2022/23 sammenlignet med samme periode året før.

Det fremgår af Hi-Fi-selskabets regnskabsrapport for tredje kvartal, der dækker månederne december, januar og februar.

- Vi er ikke tilfredse med resultaterne i dette kvartal. COVID-19-udviklingen i Kina påvirkede vores performance betydeligt, og vores forhandlere i EMEA-regionen var tilbageholdende med at fylde varelagrene på grund af den makroøkonomiske situation, siger Bang & Olufsens administrerende direktør, Kristian Teär, i regnskabsrapporten.

EMEA er en regional betegnelse for Europa, Mellemøsten og Afrika.

Han lægger yderligere vægt på robust kundeefterspørgsel på de fleste markeder, og at man forventer at Kina er på vej mod en normalisering.

Kina er B&O's største marked.

Omsætningen er de penge, der kommer ind i et selskab fra salget af produkter eller ydelser. Altså indtægten før udgifter.

På bundlinjen ligger der for tredje kvartal et underskud på 55 millioner kroner. I samme periode året før lød et underskud på 16 millioner kroner.

For at vende kursen mod positive tal på bundlinjen arbejder selskabet med sin strategiske retning, de kalder "Luxury timeless technology".

- Vi arbejder med at bygge vores brand og skabe støre brand awareness. Det er blandt andet derfor, at vi har indgået et samarbejde med Ferrari omkring Formel 1.

- Vi kan se, at når vi får skabt den her opmærksomhed, så kan vi også skabe den efterspørgsel, der skal til for at tjene penge de kommende år, siger Nikolaj Wendelboe, som er finansdirektør i Bang & Olufsen til Ritzau.

Han fortæller yderligere, at man i flere europæiske lande ser positiv vækst, og at det er den store hæmsko for omsætningen i kvartalet.

Per Hansen, som er investeringsøkonom hos Nordnet, mener også at der er gode nyheder at finde i regnskabsrapporten.

Han påpeger, at B&O fastholder sine forventninger til hele regnskabsåret, som de nedjusterede i marts, og at den nuværende forventede afmatning i USA og Europa ikke tynger yderligere ned.

- Den dårlige nyhed er, at indtjeningen er utilfredsstillende og ikke efterlader B&O med mange muligheder for at lave en fejldisposition, skriver Per Hansen i en kommentar.

Nedjusteringen sidste måned kom af, at salget i et genåbnet Kina uden nultolerancepolitik over for corona ikke gik som ventet.

Håbet var, at købelysten blandt kineserne ville vende tilbage efter en genåbning, men omsætningen fra salget i Kina faldt med 65 procent i tredje kvartal sammenlignet med året før.

Det Struer-baserede selskab venter nu en omsætningsvækst i lokale valutaer på minus 9-3 procent fra tidligere i den lave ende af minus 2 til plus 3 procent.

Bang & Olufsen blev stiftet i 1925 af Peter Bang og Svend Olufsen.

/ritzau/