Længe har rederiet A. P. Møller-Mærsk fragtskibe undgået at sejle igennem Suezkanalen og Det Røde Hav af frygt for angreb fra Houthi-bevægelsen.
Men nu er tiden tilsyneladende kommet til at genoverveje den beslutning.
Mærsks administrerende direktør, Vincent Clerc, siger ifølge Reuters, at selskabet i lyset af fremskridtet i Gaza og Bab al-Mandeb-strædet vil tage de første skridt i retning af at genoptage sejlads gennem Suezkanalen.
Det kræver dog, at forholdene tillader det, og de ansattes sikkerhed vil fortsat veje tungt.
Udtalelsen falder tirsdag i forbindelse med, at Mærsk har underskrevet en strategisk samarbejdsaftale med det egyptiske selskab, der har ansvaret for driften af Suezkanalen.
I en fælles pressemeddelelse hedder det ifølge Reuters, at de første Mærsk-skibe vil passere Suezkanalen allerede i december, men at der vil gå længere tid, før alle skibene i rederiets flåde gør det.
I forbindelse med fremlæggelsen af det seneste kvartalsregnskab for knap tre uger siden sagde Clerc, at det endnu var for tidligt at sige noget om, hvornår Mærsk ville vende tilbage til Det Røde Hav.
Beslutningen om at fravælge sejlads igennem Suezkanalen blev truffet i januar 2024, efter at containerskibet Maersk Hangzhou først blev ramt af et missil og siden blev forsøgt bordet af fire både.
Det har betydet, at Mærsk-skibe, der sejler mellem Europa og Asien, har fået forlænget sejltiden med et par uger, fordi de i stedet skal sejle rundt om Afrikas sydspids.
Flere andre rederier er nået til samme konklusion, og derfor har urolighederne i og omkring Det Røde Hav medført højere fragtrater verden over, fordi det har været sværere at efterkomme efterspørgslen.
/ritzau/
