Lyt til artiklen

I 2015 indgik Mærsk en samarbejdsaftale med konkurrenten MSC. Aftalen afsluttes fra 2025.

Mærsk har i en årrække haft et samarbejde med sin store schweiziske rival MSC, men det samarbejde afsluttes fra 2025.

Det oplyser den danske rederikoncern i en pressemeddelelse onsdag.

Samarbejdet går under navnet 2M-alliancen og har eksisteret siden 2015.

- MSC og Mærsk anerkender, at meget er ændret, siden de to virksomheder underskrev en ti år lang aftale i 2015, siger den nye Mærsk-topchef, Vincent Clerc, i en fællesudtalelse i meddelelsen.

- Afslutningen af 2M-alliancen skaber muligheder for, at begge virksomheder kan forsætte med deres individuelle strategier.

- Vi har sat stor pris på partnerskabet og ser frem til et fortsat stærkt samarbejde i resten af aftaleperioden. Vi er fortsat fuldt ud forpligtet til at levere 2M-alliancens tjenester til kunder hos MSC og Mærsk, lyder det videre.

Samarbejdet blev introduceret med det formål at sikre konkurrencedygtig og omkostningseffektiv drift på ruter mellem blandt andet Asien og Europa.

Aftalen har en opsigelsesperiode på to år.

Mikkel Emil Jensen, der er seniorøkonom hos Sydbank, er ikke overrasket over alliancens opbrud.

- Det har der været spekuleret i længe. Opbruddet skyldes, at verden har ændret sig siden 2015, og alliancen har derfor aftjent sin værnepligt, siger han.

Mærsk har en strategi, som slet ikke kan forenes med MSC, og derfor er det på tide at finde nye græsgange, mener Mikkel Emil Jensen.

- Strategien, som Mærsk har lagt, er at blive et mere integreret logistikselskab. Det betyder mere aktivitet på land og mindre på sø, så man kan sikre fleksibiliteten for sine kunder.

- Så for at matche den strategi, er der behov for andre typer af alliancer fremadrettet. De her store statistiske alliancer er der nok ikke behov for i fremtiden, siger han.

Kort efter offentliggørelsen af onsdagens nyhed er Mærsk-aktien faldet med flere procent. Omkring klokken 10.30 handles aktien cirka tre procent under lukkekursen tirsdag.

/ritzau/