26 lokalmedier forsøger nu at råbe Folketinget op i en sag, hvor de mener at være udsat for unfair konkurrence.

Det drejer sig om de otte TV 2-regioner, der årligt modtager mere end 600 millioner i public service-midler til at lave regionale nyheder med.

Og mens de lokale medier ikke har problemer med, at regionerne laver fjernsyn, så mener de ikke, at der skal bruges offentlige midler på at lave skriftlige nyheder på nettet.

- De kan prissætte indholdet til nul kroner, fordi de allerede har hevet indtægten hjem over skattebilletten. Så er det svært for os at opretholde en abonnementsbaseret forretning, siger Kristoffer Gravgaard, der er administrerende direktør og chefredaktør på Bornholms Tidende, til Mediawatch.

Han udtaler sig på vegne af sit eget og de andre 25 medier, der i fællesskab har søsat en kampagne i deres egne medier, hvor budskabet om fair konkurrence gentages.

Frygten er, at regionerne udhuler de private mediers eksistensgrundlag, fordi de ikke opkræver penge for deres nyheder.

Der er nedsat et udvalg under ledelse af Lene Heiselberg, der er lektor i journalistik ved Syddansk Universitet, som netop skal undersøge og komme med bud på TV 2-regionernes fremtidige rolle.

Udvalget ventes dog først at præsentere resultatet af dets undersøgelser efter kommunalvalget 18. november.

/ritzau/