Dansk Supermarkeds resultat faldt i 2016. Det var ramt af udgifter til at lukke Netto i Storbritannien.

København. Dansk Supermarkeds 1462 butikker og restauranter sled sig til et større salg i 2016. Billigere priser og sparsommelige kunder gør det dog svært, og enkeltudgifter pressede resultatet.

Samlet kunne Dansk Supermarked, der ejer blandt andet Netto, Føtex og Bilka, notere sig en omsætning på 57,9 milliarder kroner - omkring en halv milliard mere end i 2015.

- Det er en begrænset vækst. Men den er større end vores konkurrenters og faktisk ret pæn for dagligvaremarkedet.

- Danskerne bruger ikke så mange penge på dagligvarer, som vi kunne have tænkt os. Det er en udvikling, der har været der længe, siger administrerende direktør Per Bank.

Baggrunden for det hårde marked er ikke bare, at danskerne holder igen med indkøbene. Priserne falder også. Både på grund af konkurrencen, hvor der gives slagtilbud i flæng, men også på grund af den manglende inflation.

Mens omsætningen i 2016 er steget, har Dansk Supermarkeds resultat taget et hop i den dårlige retning på 417 millioner kroner eller 24 procent til 1,3 milliarder kroner.

- Vi er godt tilfredse med den underliggende drift. Men vi lukker Netto ned i Storbritannien, og det har alene kostet 205 millioner kroner, siger Per Bank.

Derudover er der større afskrivninger, og så tynger ejendomsmarkedet en smule.

- Vi er vel nok en af de største ejendomsoperatører i Danmark og har ejendomme for over 20 milliarder kroner. Sidste år solgte vi simpelthen færre ejendomme end året før, siger Per Bank.

Det faldende resultat til trods fortæller Per Bank, at ejerne er godt tilfredse, da kæden stadig ligger i den bedste femtedel i Europa, når det kommer til at tjene penge.

Den plads skal der kæmpes for fortsat i 2017. Kampen om kunderne er enormt hård i Danmark, hvor Coop, Aldi, Lidl, Rema og flere slås med næb og kløer.

- Slaget kommer til at stå i de fysiske butikker. E-handel vil vokse markant, men 97 procent af omsætningen sker i butikkerne, siger Per Bank.

Coop satser hårdt på færdiglavede måltider, og den vej går Dansk Supermarked også.

- Der bliver flere måltidsløsninger, det ser vi tydeligt. Så det er her, væksten kommer til at være, siger Per Bank.

/ritzau/