Når turister fremover går mod opgangen til verdens højeste tårn, Burj Khalifa, i Dubai, vil noget af det sidste, de støder på, være en dansk butik med skiltet ‘Lakrids by Johan Bülow’ over indgangen.
»Dubai er et meget ekstravagant, så vi har bygget butikken i italiensk marmor, der er syv meter til loftet, og vi har et område med danske designermøbler.«
Johan Bülow sidder i en bil på vej ud fra Dubai Mall, da B.T. fanger ham på telefonen. Han åbnede sin 110 kvadratmeter store lakridsbutik i Dubai Mall mandag. Det er det seneste skridt i et ekspanderende udlandseventyr.
»Vi har få salg om dagen, men det er store salg. Der er en stor gavekultur hernede, så vi sælger meget til folk, der køber gaver. Der er kunder, som kommer og bruger 4-5.000 kroner ad gangen,« fortæller Johan Bülow, og uddyber:
»De er især glade for lakridser med bronzeovertræk. Det skal helst være lidt ekstravagant.«
Opmærksomheden for Johan Bülows butiksåbning er stor. Internationale medier - blandt andre CNN - står i kø for at interviewe ham.
»Vi lærer ekstremt meget. Tingene kører i et helt andet tempo, og vi er glade for interessen,« siger Johan Bülow, der ikke lægger skjul på, at han drømmer stort:
»Drømmen er at skabe en af de fem-ti største danske brands i verden. Det skal være en virksomhed, vi kan være stolte af i Danmark. Kan vi lykkedes her, kan vi lykkedes i hele verden.«
Johan Bülow har nu 73 salgssteder i verden, fremgår det af Johan Bülow Lakridsers hjemmeside. Mange af dem i Danmark, USA og Canada, men også i lande som Tyskland og Schweiz. Alligevel skiller butikken i Dubai Mall sig ud.
»Det er ekstremt internationalt. Vi har haft kunder fra USA, Kina, Bulgarien, Rumænien, England og Skandinavien. Det giver et godt indblik i kunder fra forskellige kulturer.«
Johan Bülow vil forsøge sig med en ny variant af lakridser i Dubai.
»Vi har lavet en lakrids med dehydrede rosenblade. De er meget glade for smag af parfumer hernede,« siger Johan Bülow, der er i Dubai resten af ugen, hvorefter han rejser hjem til lakridsgryderne i Hvidovre.