Betal kun for de dage, du er afsted. Sådan skriver forsikringsselskabet UNDO om deres rejseforsikringstilbud.
30-årige Hans Høite fik da også lov til at betale for de dage, han var afsted – og så en hel del flere.
UNDO, som er et forholdsvis nyt forsikringsselskab, har slået sig op på at nytænke måden, man tegner forsikring på.
Derfor introducerede de et nyt rejseforsikringstilbud for et par år siden.
Rejseforsikringen fungerer nemlig sådan, at UNDO's egen app automatisk kan se, når du er i udlandet, og så begynder betalingen af forsikringen.
Betalingen stopper, når du igen er på dansk jord. Pointen er, at man på den måde automatisk kun betaler rejseforsikring for præcis de dage, hvor man rent faktisk er ude at rejse.
»Problemet er på iPhones efter en ny opdatering,« lyder svaret på kritikken fra UNDOs direktør.
Har du oplevelser med UNDOs rejseforsikring, som du vil dele, så kontakt B.T.s journalist direkte på seka@bt.dk.
Og ideen er sådan set god nok. Det syntes Hans Høite i hvert fald, da han tegnede forsikringen.
»Første gang tænkte jeg: 'Fuck, det er smart det her', og det havde jeg sagt det til flere. Jeg var imponeret over ideen i det. Det var sådan et MobilePay-øjeblik,« siger han.
Men begejstringen er vendt for Hans Høite.
120 dage – i stedet for fem
Da han tjekkede sin UNDO-app, kunne han nemlig til sin store overraskelse se, at han havde fået en regning for en 120 dages lang tur til Norge på 2.880 kroner. En tur, der egentlig kun varede fem dage.
Hans Høite fortæller, at han blev paf, da der er tale om en forsikring, og der er penge involveret.
Lokationsforvirringen bekymrer Hans Høite, der sætter spørgsmålstegn ved, om han så overhovedet kan vide sig sikker på, at han rent faktisk bliver dækket af forsikringen, når han er i udlandet.
»Jeg er da bekymret, for hvad nu hvis den siger, jeg er i Danmark, når jeg er ude at rejse?« spørger han.

Tog fejl flere gange
Udover turen til Norge er Hans Høite også blevet trukket for flere ture til Sverige. Ture han vel at mærke slet ikke har været på.
»Mine forældre bor i Hellebæk (ved Helsingør, red.), så det kan være, den har troet, at jeg har været i Sverige, når jeg har besøgt dem.«
Han fortæller, at han nu fraråder folk at bruge UNDO, som han ellers tidligere selv har været fan af.
»De skal lige tage det roligt med at sætte nye produkter i søen, inden de reelt er klar. Man skal ikke udgive sådan en app, hvis den ikke virker,« konstaterer Hans Høite.
Turene til Sverige har kostet 24 kroner per tur og er blevet trukket uden, at han opdagede det.
Fik nemt pengene retur
Da B.T. senere taler med Hans Høite har han været i kontakt med UNDO, der har refunderet pengene, men som ifølge ham forklarede, at det var en sjælden fejl.
En forklaring, der undrer ham. Han lagde nemlig et billede på Instagram, hvor han gjorde sine følgere opmærksomme på problemet, og det fik flere følgere til at vende tilbage med lignende oplevelser.
En af Hans Høites venner skriver efter at have set Instagram-opslaget en besked, som B.T. har set, hvor det fremgår, at han har fået en regning for 14 dage til Spanien, men skriver, at han kun var der i syv dage. Vennen skriver i forlængelse deraf, at han kun opdagede fejlen på grund af opslaget.
Selvom Hans Høite rimelig nemt fik pengene retur, synes han, at det er problematisk, at rejseforsikringen ikke virker efter hensigten.
»Der er jo nogen, der ikke får tjekket den slags. Det kan da ikke være rigtigt, at man skal holde sådan øje,« siger han.
Fra nu af vil Hans Høite bruge den klassiske rejseforsikring, som man kender den.
»Det jo ærgerligt, at det ikke virker.«
UNDO: Ikke grund til bekymring
B.T. har forholdt UNDOs direktør, Sophie Bohr Grøbæk, kritikken.
Er I bekendte med fejlen?
»Ja, problemet er på iPhones efter en ny opdatering. Vores app kan derfor ikke altid se, at kunder er kommet tilbage til Danmark. Vi oplever, at det er relativt få kunder, det sker for. De skriver til os, hvis det sker, og så får de refunderet pengene.«
Men skulle man så ikke trække funktionen tilbage, indtil den virker fejlfrit?
»Nej, vi mener, vi har lavet det bedst mulige produkt. Vi vil rigtig gerne tilbyde vores kunder en rejseforsikring, hvor de kun betaler, når de rejser, men der er desværre ikke noget, vi kan bygge ind i funktionen, der kan gøre det fuldstændigt sikkert, at telefonen aldrig stopper med at sende informationen til appen, det er en begrænsning på iPhones.«
Kan du godt forstå, at folk er bekymrede for, om forsikringen også dækker, når man er i udlandet, eller om den kommer til at regne dem for at være i Danmark?
»Jeg kan godt forstå bekymringen, fordi det er frustrerende, når telefonen driller. Hvis man kan dokumentere rejsen, bør der ikke være et problem. Vores app giver en notifikation når man er i lufthavnen i Danmark, her kan man tilpasse dækningen til den enkelte rejse og få ro i maven om, at forsikringen er startet. Vi ser en sjælden gang imellem, at der lige går en dag, før appen kan se, at man er i udlandet og starter rejseforsikringen, men der vil man selvfølgelig være dækket på hele rejsen alligevel.«
Kan det virkelig passe, at jeres kunder selv skal være opmærksomme på, hvor mange rejsedage i trækker for med jeres automatiserede system, der jo skal gøre det nemt for kunderne?
»Selv hvis du først opdager det næste gang, du rejser, refunderer vi det. Og hvis vi har nogen, der har en rejse, der virker mærkelig lang, har vi kontaktet dem på sms og gjort dem opmærksomme på det,« siger direktøren.
Sophie Bohr Grønbæk fortæller desuden, at man har sat ekstra sikkerhedslag ind siden sidste sommer, og at man nu proaktivt kontakter kunder, når man mistænker, at der er problemer med rejsen.
Hans Høite fortæller til B.T., at han ikke har fået nogen sms eller notifikation i forbindelse med turen til Norge.
