»Der skal penge i kassen.«

I mange tøjbutikker er lagrene lige nu så fyldte, at det kan blive nødvendigt med ekstra fart på udsalget for at få plads til nye varer.

Det forudser Jens Birkeholm, som er markedschef i Dansk Mode & Textil, til DR.

Hans organisation repræsenterer mere end 375 virksomheder, som alle er hårdt mærkede af først coronanedlukningen, så forsyningskrise og endelig den rekordhøje inflation.

Krise på krise har ifølge Jens Birkeholm betydet, at butikkerne har købt ind til en efterspørgsel, der ikke længere er der.

Samtidig er mange kunder blevet mere tilbageholdende med at tage spenderbukserne på, fordi de er bekymrede for varme- og elregningen og prisen på fødevarer.

Den manglende efterspørgsel og de bugnende hylder kan omvendt blive en fordel for forbrugerne, forklarer han.

»Der skal penge i kassen, og det lager, man har liggende, er selvfølgelig noget værd, men det er allermest noget værd, når det bliver solgt,« siger Jens Birkeholm og forklarer, at butikkerne kan blive nødt til at lave udsalg, så de får penge til at købe ind til nye varer i foråret.

Derfor mener både han og de øvrige eksperter, som DR har talt med, at der kommer ekstra mange tilbud på den årlige Black Friday, som i år ligger 25. november.